06.11.2023 / 20:00 Obrazovanje - Dobre prakse

Romski jezik od naredne školske godine izborni predmet u školama u Tuzlanskom kantonu

U školskoj 2024./ 2025. godini bi trebalo konačno početi izučavanje romskog jezika i kulture u školama u Tuzlanskom kantonu, a zahvaljujući donesenom Nastavnom planu i programu za romski jezik sa elementima nacionalne kulture.

Cilj je stvaranje inkluzivne i nediskriminatorske obrazovne sredine te očuvanje prava nacionalnih manjina.

Nastavni plan i progam koji će biti sačinjen, implementirat će se u svim školama u TK, bez obzira ima li ili ne romske djece u tim školama.

"Predmet je namijenjen za svu djecu koja pohađaju nastavu od prvog do devetog razreda. Imamo problem sa nastavnim osobljem. Međutim, sadašnji nastavnici će proći određenu edukaciju, radionice, obuke koje će držati profesori iz Srbije, a koji će biti obučeni da predavaju o kulturi, tradiciji i običaju Roma "- objašanjava Nedžad Jusić iz Udruženja „Euro-Rom“.

Romski jezik u školama u Tuzlanskom kantonu bit će jedan od izbornih predmeta, tako da će djeca koja žele moći izučavati ovaj predmet.

„Ovo je jedno od strukturalnih rješenja koje ima za cilj potpunu integraciju pripadnika romske nacionalne manjine u obrazovni sistem“, kazao je ministar obrazovanja i nauke Tuzlanskog kantona Ahmed Omerović naglasivši da je to plod saradnje sa međunarodnim parterima, Misijom OSCE-a u BiH kao i romskim udruženjima koja djeluju na području TK.

„Od sljedeće školske godine počet će implementacija romskog jezika u našim školama, na način kako je to predviđeno zakonom i ostalim pratećim propisima a do tada ćemo pripremiti sve segmente koji se odnose na ovo a to je priprema kadra i svega ostalog“ - kazao je Omerović.

Kada je u pitanju regija, romski jezik se u Vojvodini počeo izučavati kao fakultativni predmet još 1997.godine i dana se izučava na nivou cijele Srbije.

"Preko 70 škola i više od 2000 učenika od prvog do osmog razreda danas se bavi romskim jezikom. Imamo mnoštvo izazova. Jedan od tih je nedostatak adekvatne literature za djecu, a i za nastavnike čiji status još nije sistemski riješen. Djeca, iako žele učiti romski jezik, njihovi roditelji nisu baš zainteresovani"- pojasnila je Marija Aleksandrović, profesorica Romskog jezika i književnosti u Vršcu u Srbiji. Iz iskustva Srbije, profesorica je predložila da TK akredituje programe za nastavnike romskog jezika i onda to mogu biti svi koji žele naučiti taj jezik. Učitelji bi kroz module naučili romski jezik onoliko koliko im je potrebno da ga predaju djeci.

Početak aktivnosti sistemskog rješavanja problema romskog jezika, odnosno, uvođenja u škole, veliki je uspjeh, smatra romska zajednica.

"To je nama cilj da se romski jezik uči u školama. Zahvaljujući aktivizmu romskog, nevladinog sektora, mi smo prvi u FBiH, odnosno, u BiH, koji imamo mogućnost da romska djeca izučavaju romski jezik sa elementima nacionalne kulture. To je veliki uspjeh ne samo za Rome u TK, već i cijele BiH. Danas imamo četriri doktora nauka koji će nasa uvesti u određene aktivnosti koje trebamo odraditi, a to je edukacija kadra i izrada učeničke literature koja će se koristiti u nastavnom procesu. Siguran sam da ćemo uspjeti"- kazao je Nedžad Jusić iz Kulturnog centra Roma u Tuzli. Početkom naredne godine, nastavlja Jusić, počinje edukacija nastavnika koji će početi sa časovima vezanim za kulturu, tradiciju i običaje Roma, a kada je u pitanju jezik, trebat će još vremena.

Romi lagano napreduju u svim segmentima, mišljenja je Jusić.

"Mi smo 2010. godine govorili o socijalnom problemu Roma u gradu Tuzli i TK. Danas govorimo o kulturi i koraku naprijed. Mi smo sigurno u tome da Romi, posebno u Tuzli, napreduju jer mi želimo ići korak naprijed da očuvamo svoj kulturni identitet"- zaključuje on.


(Vijesti.ba)

Izdvajamo