14.10.2024 / 09:18 Svijet - Future Consumer Index

Čega se Nijemci prvo odriču u krizi i kako vide budućnost?

Čega se Nijemci prvo odriču u krizi i kako vide budućnost?
Ilustracija

Potrošači (kako ekonomija naziva ljude koji kupuju robu ili plaćaju usluge) prilagođavaju se ekonomskoj situaciji – a situacija u Njemačkoj je sumorna.

Prema aktuelnom istraživanju kompanije EY, više od trećine Nijemaca (37 procenata) izjavljuje da sada kupuje samo ono najosnovnije, piše DW.

Osim toga, Nijemci su pesmistični kada se radi o njihovoj životnoj situaciji u narednom periodu, a i uopšte kada se radi ekonomskoj situaciji u zemlji. Po tome su ipak „najgori“ na svijetu Japanci, i čine izuzetak u odnosu druge azijske zemlje. A u Evropi su od Nijemaca pesmističniji Francuzi i Italijani.

Ovo su neki od rezultata najnovijeg EY Future Consumer Indexa – globalnog istraživanja u kojom je ispitano više od 23.000 potrošača. U Njemačkoj je u istraživanju učestvovalo 1.000 osoba. EY je skraćenica za Ernst & Young. Radi se o jednoj od četiri glavne konsultantske firmi u svijetu u oblasti knjigovodstva i poreza. Ima 395.000 zaposlenih, od toga u Njemačkoj više od 11.100.

Prema istraživanju, ogroman dio stanovništva u Njemačkoj zabrinut je zbog visokih ili rastućih troškova energije (86 procenata), troškova za hranu i kućne potrepštine (84 procenta), kao i troškova za benzin i druga goriva (69 procenata).

Interesantno je da je 40 procenata zbog svoje finansijske situacije prešlo sa brendiranih proizvoda na slične ali mnogo jeftinije, koje supermarketi i drogerije obično nude pod svojim imenom.

Zbog krize, potrošači u Njemačkoj žele da smanje svoje troškove kod dostave namirnica (49 procenata) i gotovih jela (48 procenata), kod članstva u teretanama (43 procenta) i troškove za posjete restoranima, pozorištima i bioskopima (40 procenata). Kada je riječ o streming servisima, (34 procenta) planira da štedi.

Jedino kod svježe hrane više ljudi u Njemačkoj planira da potroši više novca (29 procenata) nego da uštedi (10 procenata), piše EY na svom sajtu.

Što se tiče putovanja, čini se da se Nijemci i toga odriču tek na kraju. Jer, kako piše tagesšau, uprkos inflaciji i privrednoj stagnaciji, njemačka turistička industrija je tokom ljeta zabilježila rast. Prema podacima Njemačkog turističkog saveza (DRV), do kraja avgusta prihod je bio ukupno deset procenata veći nego u ljeto 2023.

Da li će tako i ostati, naravno, neizvjesno je. „Ali ne smijemo biti naivni,“ upozorio je direktor DRV-a Norbert Fibig. „Ako se negativni ekonomski trendovi učvrste, ovaj razvoj neće zaobići ni turistički sektor.“

Nijemci pretežno pesimistični

Sveukupno, Nijemci su pesimistični kada je u pitanju budućnost, konstatuje EY. Samo 26 procenata vjeruje da će se njihova životna situacija poboljšati u naredne tri godine. Nasuprot tome, 74 procenata smatra da će se situacija pogoršati (36 odsto) ili ostati ista.

Pokazalo se da su Nijemci posebno pesimistični kada se uporede na međunarodnom nivou. Širom svijeta 40 odsto ljudi očekuje da će se njihova životna situacija poboljšati, dok samo 28 odsto misli da će se pogoršati.

Istraživanje takođe pokazuje da su Evropljani znatno pesimističniji nego ljudi u Aziji (izuzev Japana) i Sjevernoj Americi.

Tako većina ispitanika u Indiji (79 procenata), Saudijskoj Arabiji (71 procenat) i Kini(67 procenata) vjeruje u poboljšanje svoje životne situacije, dok je u SAD to svaki drugi ispitanik (50 procenata).

Nasuprot tome optimizam je znatno manji u Italiji (23 procenata), Francuskoj(15 procenata), a najmanji je u Japanu (14 procenata).

„Evropa se nalazi u ekonomski teškom periodu, i to ljudi jasno osjećaju – kako profesionalno, tako i u privatnom životu. Poseban problem trenutno predstavlja to što nema rješenja ili poboljšanja na vidiku, i mnogi ljudi u Njemačkoj, kao i kod naših susjeda, nezadovoljni su političkim odgovorima na ove izazove“, kaže Mihael Renc, šef odjeljenja robe široke potrošnje i trgovine u EY Njemačka.

Njemačka značajno zaostaje za međunarodnim prosjekom i kada je riječ bila o ekonomskoj situaciji u zemlji: Samo 31 procenat ispitanika misli da će se njemačka ekonomija oporaviti u narednih dvanaest mjeseci – dok 36 procenata vjeruje suprotno.

A – poboljšanje se ne nazire ni kada se u obzir uzmu zvanični podaci: Ove nedjelje je njemačka vlada snizila svoju ekonomsku prognozu za 2024. pa se predviđa recesija – drugu godinu za redom.

Međutim, nije svuda tako: globalno 40 procenata ljudi očekuje oporavak ekonomije svoje zemlje, nasuprot 29 procenata koji vjeruju suprotno.

U Indiji, 80 procenata očekuje ekonomski uspon, u Kini (73 procenta) i Saudijskoj Arabiji (67 procenata) većina ispitanika je pozitivno nastrojena, a u SAD (44 procenata) takođe ima značajno više optimista nego u Njemačkoj.

Ipak, Nijemci nisu najveći pesimisti ni u svijetu, a ni u Evropi: tako u Italiji (22 procenata) u Francuskoj (20 procenata) a u Japanu čak samo 12 procenata, ljudi vjeruje ekonomski oporavak svoje zemlje.

Sve četiri države su članice G7 – grupe najrazvijenih industrijskih zemalja.


(Vijesti.ba)

Izdvajamo