23.05.2023 / 13:50 Regija - Olivera Popović

Zašto je Crna Gora u vrhu izbora investitora

Zašto je Crna Gora u vrhu izbora investitora
Foto: Screenshot

Crna Gora, iako relativno mala država, na prostoru manjem od 14.000 kvadratnih kilometara baštini dugu državotvornu tradiciju.

Zbog svoje multireligijske i multikulturalne tradicije, predstavlja mjesto na kojem se prožimaju kulture Zapada i Istoka, pa je u turističkom smislu Crna Gora prava riznica kulturno-historijskih spomenika neprocjenjive vrijednosti. Poznata je po svom naslijeđu, po otvorenosti prema prijateljima i požrtvovanosti u savezništvima, kao zemlja čije ljude krasi izuzetno gostoprimstvo.

Olivera Popović, v. d. generalne direktorice Direktorata za investicije i razvoj konkurentnosti u turizmu u Ministarstvu ekonomskog razvoja i turizma, kazala je za bosanskohercegovački PLACE2GO da je moderna Crna Gora, u političkom smislu, usmjerena ka Evropi i usvajanju evropskih vrijednosti kroz integracijske procese, o čemu svjedoči i punopravno članstvo u NATO-u.

– Crna Gora je danas značajna investiciona destinacija. Dakle, imamo mnogo toga da ponudimo, što potvrđuje i interesovanje inostranih investicionih kompanija – ističe.

Kako naglašava, Crna Gora može biti investicioni „hub“ za regionalno i šire tržište.

INVESTICIONA I TURISTIČKA DESTINACIJA

– U prilog tome govori i činjenica da je Crna Gora otvorena za strane investitore, koji imaju nacionalni tretman; koristi euro kao nacionalnu valutu; ima konkurentan poreski sistem; slobodan protok kapitala; sporazum sa WTO, kao i sporazum o slobodnoj trgovini sa EU, CEFTA-om, EFTA-om, Turskom (Ukrajina i Rusija); podsticaje za investicije u biznis-zonama itd. S ekonomskog aspekta, podsjetila bih da je u Crnoj Gori, prema ocjeni WTTC-a, prisutan trend oporavka turističke destinacije nakon pandemije izazvane koronavirusom, a očekujemo i značajan rast u narednim godinama – riječi su Popović.

Napominje da je Vlada Crne Gore osigurala stimulativan porezni sistem, tako da je u regionu jedna od država s najnižom stopom PDV-a od 21 posto, a PDV na usluge u hotelima i ugostiteljstvu iznosi sedam posto.

– Porez na dobit pravnih lica iznosi devet odsto, porez na dohodak fizičkih lica devet odsto, a porez na promet nepokretnosti tri. Nadalje, u nastojanju da se obezbijedi osnova za podizanje nivoa kvaliteta pružanja usluga u sektoru turizma i ugostiteljstva, i podigne nivo konkurentnosti našeg turističkog proizvoda, odredbama Zakona o turizmu i ugostiteljstvu uvedene su nove vrste hotela i novi modeli poslovanja u hotelima (integralni hotel, kondo i mješoviti model poslovanja) – kaže Popović.

U prethodnom periodu, kako je naglasila, započeto je sa stimulacijom izgradnje hotela s četiri i pet zvjezdica, kroz oslobađanje plaćanja komunalnih taksi, ali su i kroz nove forme u turizmu, i tu prvenstveno misli na mixed-use, dodatno potaknuti investitori za gradnju hotela.

PROJEKTI U OBLASTI TURIZMA

– Shodno osnovnim postulatima postavljenim Master-planom iz 2001. godine i potvrđenim dvjema strategijama razvoja turizma u Crnoj Gori sve do 2025. godine, strateški cilj u turizmu je kreiranje visokokvalitetne turističke destinacije s inovativnim, zelenim i inkluzivnim turističkim proizvodom, kreiranje novih radnih mjesta, povećanje životnog standarda, stabilno ostvarenja prihoda, a sve to na temeljima održivog upravljanja destinacijom – naglašava Popović.

Kada govori o aktuelnim programima i projektima, ističe da su u Crnoj Gori prisutni investitori iz mnogih zemalja svijeta.

– Prema preliminarnim podacima Centralne banke Crne Gore, tokom 2022. godine, neto priliv stranih direktnih investicija je veći za 34,56 odsto u odnosu na 2021. godinu. Vrijednost ugovorenih investicija na projektima koji se realizuju u oblasti turizma je procijenjena na više od tri milijarde eura – kaže Popović.

INVESTICIJE I BRENDOVI

Značajan je projekt Portonovi koji se nalazi u hercegnovskom dijelu Bokokotorskog zaliva.

– Vrijednost ove investicije, koju finansira azerbejdžanska naftna kompanija „Socar‟, iznosi malo više od 830 miliona eura (258 miliona eura je ugovoreno za prvih osam godina). Posebnu vrijednost ovom projektu daje hotel „One&Only“, koji je jedan od najpoznatijih svjetskih hotelskih lanaca i jedinstven brend u Evropi. Takođe, Porto Montenegro u Tivtu prepoznat je na svjetskim mapama luksuznog jahting-turizma. Ovaj projekat predstavlja investiciju kompanije „Investment Corporation of Dubai‟ iz Emirata, a projekat je započet prije više od deceniju i do sada je u njega uloženo preko 880 miliona eura, čime je premašen ugovoreni iznos investicije od 450 miliona eura – naglašava Popović.

Napominje da su znatne aktivnosti realizovane u okviru projekta „Luštica Bay‟, investitora švicarsko-egipatske kompanije „Orascom‟, prepoznatljivom po prvom „The Chedi Luštica Bay‟ hotelu tog brenda na Balkanu.

– U toku je izgradnja ekskluzivnih turističkih objekata i sadržaja, s ambijentalno homogenizovanom arhitekturom baziranom na ekološkim standardima izgradnje. U izgradnju ovog turističkog grada vrijednog 1,1 milijardu eura do sada je uloženo preko 375 miliona eura – kaže Popović.

Prema njenim riječima, cilj je da se konačno otpočne s investicijama u hotelske kapacitete koji su u prethodnom periodu bili predmet privatizacija, a koje nisu realizovane.

– Kao pravi primjer može se navesti lokalitet nekadašnjeg hotela „Galeb‟ u Ulcinju, koji je dobio novog vlasnika, pa se na tom mjestu očekuje luksuzni hotel s pet zvjezdica, čija je investiciona vrijednost veća od 15 miliona eura. Kao još jedna investicija koja će doprinijeti razvoju i unapređenju turističkog sadržaja ove opštine i donijeti dodatnu turističku vrijednost Crnoj Gori, izdvaja se i rekonstrukcija, odnosno izgradnja novog dijela hotela „Mediteran‟. Investicija će biti realizovana u tri faze, zaključno sa 2025. godinom, u ukupnom iznosu od 13 miliona eura – potcrtava Popović.

UNAPREĐENJE TURISTIČKE PONUDE SJEVERA

Naša sagovornica ističe da je Vlada Crne Gore, kao jedno od strateških opredjeljenja i prioriteta razvoja, prepoznala turističku valorizaciju sjevernog regiona u cilju unapređenja razvoja ovog područja i smanjenja razlike u razvijenosti između južnog i sjevernog regiona zemlje.

– U skladu s tim, kroz strateška i planska dokumenta nadležnih resora Vlade, planirano je i sprovodi se niz aktivnosti koje imaju za cilj razvoj i jačanje sveukupnih kapaciteta na sjeveru, uključujući valorizaciju dijela postojećih ski-centara i izgradnju novih, u skladu s najvišim međunarodnim standardima – kaže Popović.

Razvojni projekti na unapređenju turističke infrastrukture su, u prvom redu, ski-centri na području Bjelasice i Komova (ski-centar Kolašin 1600, ski-centar Žarski i ski-centar Cmiljača), Durmitora (ski-centar na Savinom kuku) i Hajle (ski-centar Štedim-Hajla), ali i prirodna atrakcija poput Đalovića pećine. Razvoj ovih projekata uključuje izgradnju novih žičara, skijaških staza, sistema za vještačko osnježavanje, baznih stanica s restoranima, skijašnicama, ambulantama i garažama, pristupnih puteva, vodosnabdijevanje, elektrosnabdijevanje i drugu prateću turističku infrastrukturu, kao i osiguravanje mehanizacije za nesmetani rad ski-centara.

– Svake godine kapitalnim budžetom opredjeljuju se sredstva za pokretanje realizacije novih razvojnih projekata, a sve u cilju obogaćivanja turističkog proizvoda i zadržavanja domaćih te privlačenja regionalnih i međunarodnih turista. Stoga je i ove godine nastavljeno s radovima na višegodišnjim i novim projektima, a u skladu s planiranim aktivnostima. Dosadašnja ukupna investiciona ulaganja u navedene ski-centre i projekte na sjeveru zemlje iznose preko 105 miliona eura – ističe Popović.

Naglašava da su posvećeni, prije svega, pronalaženju optimalnih načina za unapređenje poslovnog ambijenta, poboljšanje infrastrukture i pristupačnosti, unapređenje promocije turističkog proizvoda, uz stvaranje preduvjeta da se eliminišu ili svedu na minimum strukturni problemi u poslovanju turističke privrede.

MAMULA – JEDINSTVEN PROJEKT

Prošle godine Crna Gora je dobila novi simbol turizma, luksuzni hotel „Mamula Island“, muzejskog karaktera, na otoku Lastavica, nastao pažljivom rekonstrukcijom i transformacijom objekta tvrđave Mamula, sa 32 hotelske sobe, ugostiteljskim objektima, spomen-sobom, sportskim, edukativnim i pratećim sadržajima, a u skladu sa strogim konzervatorskim uvjetima.

– U projekat su uložena 35,4 miliona eura, pri čemu je premašen iznos ugovorene investicije od 15 miliona eura. Takođe, investicionim programom predviđeno je da će do 200 radnih mjesta biti direktno i indirektno otvoreno tokom rada hotela – naglašava Popović.

(Vijesti.ba)

Izdvajamo