U Hrvatskoj je veliki problem snažna i štetna rasvjeta na autocestama, cestama izvan naselja, šetnicama, biciklističkim stazama, a u Zagrebu i svijetleći LED ekrani koji odvlače pažnju vozača čime se direktno ugrožavaju ljudski životi, upozoravaju iz Udruge za zaštitu noćnog neba.
"Od 1. aprila 2019. na snazi je novi Zakon o zaštiti od svjetlosnog onečišćenja koji je početkom 2023. napokon u potpunoj primjeni", rekao je Dorian Božičević, tajnik Udruge "Naše nebo", koju su osnovali članovi više hrvatskih astronomskih udruga kao specijaliziranu udrugu za probleme svjetlosnog onečišćenja, prenosi Hina.
Inspekcijski nadzor na lokalnom nivou spušten je na komunalna redarstva, kaže Božičević, dok je općenito za nadzor nadležna Inspekcija za zaštitu okoliša. Međutim, problem je što su komunalna redarstva slabo upoznata i praktički nedovoljno obučena, a inspekcija ima premalo ljudi pa vrlo sporo reagira.
"Neadekvatna ili pretjerana uporaba umjetnog svjetla, poznata kao svjetlosno onečišćenje, stvara ozbiljne posljedice po okoliš, ljude, divlje životinje i klimu. Sva umjetna rasvjeta tijekom noći pa tako i LED, pridonosi povećanju svjetlosnog onečišćenja", ističe Božičević.
Snažna i štetna rasvjeta na autocestama
Upozorava da je u Hrvatskoj veliki trend osvjetljavanja autocesta, cesta izvan naselja, šetnica, biciklističkih staza - dok primjerice u Njemačkoj i Austriji na autocestama i cestama izvan naselja rasvjete uopće nema.
Hrvatska po glavi stanovnika na javnu rasvjetu troši više nego Njemačka, dodaje.
I dopredsjednik udruge "Naše nebo" Boris Štromar smatra da je ogroman problem koji se potpuno ignorira "snažna i štetna rasvjeta na autocestama i to što svaki odvojak i odmorište imaju izrazito snažnu rasvjetu".
"Odvojak Jastrebarsko posljednji koji je dobio rasvjetu ima ukupno dvije prometne nesreće godišnje tijekom noći - što znači da ne postoji sigurnosni razlog za njezino postavljanje. Naprotiv, sigurnost se ugrožava jer automobili velikom brzinom iz mraka ulijeću u snažno osvijetljeno područje, pa vozači budu zaslijepljeni prilikom ponovnog izlaska u mrak", upozorava Štromar.
Tvrdi i da je "rasvjetnoj industriji jedini cilj što veća i što brža zarada na uništavanju okoliša i ljudskog zdravlja, a nažalost, lokalne vlasti ne shvaćaju da ih se potkrada i iskorištava".
Zagreb triput više svjetlosno onečišćen od Beča
Navodi da prema mjerenjima koje je Željko Andreić radio na Rudarsko-naftno-geološkom fakultetu 2018. Zagreb ima tri puta veće svjetlosno onečišćenje od Beča.
"Nažalost, novi projekti obnove javne rasvjete određuju čak tri puta više rasvjete nego to nalažu svjetlotehnički kriteriji za određivanje klasa rasvijetljenosti", kaže Štromar.
Za primjer navodi Jarun gdje je u gluho doba noći predviđen maksimalni dozvoljeni intenzitet pa će "cesta oko Jaruna svijetliti kao odvojci na autocestama, a pješačke staze poput Trga bana Jelačića". Navodi i da se u nekim gradskim četvrtima planira osvjetljenje šetnica u parkovima rasvjetom maksimalnog intenziteta.
"Kad bi Grad Zagreb koristio ekološke principe projektiranja javne rasvjete, uštede s prelaskom na LED javnu rasvjetu trebale bi biti 90 posto ili čak i više", tvrdi Štromar.
(Vijesti.ba / FENA)