Tako tvrdi socijalna radnica i specijalistica za razvoj djece, Claire Lerner, koja smatra kako bi roditelji trebali djecu umjereno hvaliti da im se to kasnije ne bi "obilo o glavu".
Ističe kako pretjerano hvaljenje "može dovesti do toga da se djeca oslanjaju na vanjske potvrde kako bi se osjećala dobro u vezi s sobom. Također, mogu početi osjećati tjeskobu vezanu uz izvedbu i imati problema s prihvaćanjem činjenice da nisu uvijek u pravu ili savršena".
Još jedan od problema povezanih s pretjeranim hvaljenjem djece je hvalisanje.
"Prekomjerno hvaljenje može ih potaknuti da postanu hvalisavci, što može negativno utjecati na njihove socijalne odnose", dodaje Lerner.
Tu je i činjenica da ovakva djeca češće smatraju kako moraju biti najbolja te se boje da će, ako ne ispune određene ciljeve, razočarati roditelje i biti manje cijenjeni i voljeni nego prije. Isto tako, dinamika u kojoj se djecu prekomjerno hvali, može dovesti do toga da djeca teško prihvataju ispravke i inzistiraju da su u pravu čak i kada je očito da nisu.
Lerner ističe kako postoji nekoliko stvari koje roditelji moraju učiniti ako vide da su njihove pohvale zapravo loše utjecale na ponašanje njihove djece.
Usmjerite fokus s pohvala na proces: Komentarišite efekat njihovog truda na njih same, a ne na vas: "Trudio si se pratiti loptu, i to ti je pomoglo da postigneš taj gol koji ti se jako svidio" umjesto "Postigao si puno golova! Jako smo ponosni na tebe!".
Priznajte da je teško ne biti uvijek najbolji ili pobjednik: To je nešto s čime se svi borimo. Moramo naučiti kako upravljati takvim trenucima ako želimo biti dobri suigrači i omogućiti prijateljima da se dobro osjećaju u našem društvu.
Kad se djeca pretjerano hvale, nemojte ih kritikovati: To ih posramljuje i gotovo uvijek dovodi do toga da se dodatno upletu u svoje priče. Umjesto toga, odgovorite im prepoznavajući njihovu želju: "Voliš postići puno golova".
Kada vaše dijete iznosi neistinite tvrdnje, nemojte ih ispravljati: To djecu stavlja u neugodan položaj, oni će tada još žešće braniti svoju poziciju, često koristeći nelogične argumente.
Umjesto toga, pokušajte: "Zanimljivo. Ja imam drugačiju informaciju o tome" i navedite svoje objašnjenje. To povećava vjerovatnoću da će dijete obraditi informacije koje dijelite, iako možda to neće priznati. Možete i predložiti da zajedno istražite određenu temu. Pristupanje problemu saradnički, bez posramljivanja ili naglašavanja ko je u pravu ili u krivu, može otvoriti djecu za učenje.
(Vijesti.ba)