Ministrica saobraćaja i komunikacija FBiH Andrijana Katić u intervjuu za Fenu je govorila i o sistemu željeznica u Federaciji.
Ona ističe da je to složen i velik sistem infrastrukture i operacija koji je u zadnjih 30 godina prolazio kroz različite izazove. Različite krize, poput pandemije i migrantske krize, negativno su uticale na razvoj putničkog prometa u Bosni i Hercegovini, uključujući i Željeznice Federacije BiH.
Pozitivni trendovi
- Potrebno je ovdje ukazati i na neke pozitivne trendove. Željeznice FBiH iskazale su u 2023. godini najbolje financijske rezultate u posljednjih 30 godina. Ukupni prihodi kompanije u 2023. godini iznosili su 145 miliona KM, a ukupni rashodi 127 miliona KM. Ostvarena neto-dobit iznosi 18 miliona KM. Svjesni smo u kakvom stanju se nalaze željeznice i u pogledu infrastrukture, financijskih prilika u društvu, stanju opreme i voznog parka, međutim navedeni rezultat ukazuje na to da je moguće očekivati pozitivne promjene u sistemu željeznica, posebno ako imamo u vidu povratak u fokus željezničkog prometa u EU koja nam služi kao putokaz budućih kretanja, kaže Katić.
Kada se govori o investicijama u oblasti željeznica u 2023. godini, uloženo 9,9 mil. KM u elektroenergetska postrojenja, gornji i donji stroj željezničkih pruga, i nabavku mobilnih kapaciteta. Također, za 2024. godinu osigurano je od strane Vlade Federacije BiH dodatnih 13,7 miliona za investicije, putem Budžeta za 2023. i dio Budžeta za 2024. godinu za ove investicije. Tu je realizacija projekata ugradnje šest željezničkih cestovnih putnih prelaza kako bi se povećala sigurnost u saobraćaju, kako cestovnom tako i željezničkom. Budući projekti su uslovljeni pripremom projektne dokumentaciji i osiguravanje finansiranja projekata.
- Ono što se može kazati, da je u toku izrada glavnog projekta za modernizaciju pruge od Sarajeva do Doboja. Urađena je i studija idejnog rješenja za pruge Doboj-Tuzla-Zvornik-Brčko-Banovići, sve su češće inicijative da se krene s izradom glavnog projekta kao druga faza priprema ove zahtjevne investicije oba entiteta. Procjenjuje se da bi projekt modernizacije željeznice od Sarajeva do Maglaja mogao koštati oko 500 mil. eura, jednako kao i realizacija projekta Doboj-Tuzla-Zvornik. Oblast željeznica i modernizacije željezničke infrastrukture je zasigurno tema kojom ćemo se baviti u vremenu koje je pred nama, navodi Katić.
Podsjetimo, prema javnim fondovima, po osnovu poreza i doprinosa, u 2023. godini uplaćeno je 35,9 miliona KM. Od navedenog iznosa 27,2 miliona KM odnosi se na tekuće obaveze, a iznos od 8,7 miliona KM na obaveze iz ranijih godina ( period 2001-2016 ) čime je nastavljen trend smanjenja duga prema Poreznoj upravi FBiH. ŽFBiH nemaju neizmirnih obaveza prema UIO BiH.
„U periodu od 2016. do 2023. godine, uplaćene su obaveze prema Poreznoj upravi FBiH u iznosu od 260,1 milion KM. Od navedenog iznosa, 203,4 miliona KM odnosi se na tekuće obaveze, a iznos od 56,7 miliona KM na obaveze iz ranijih godina ( period 2001-2016) . To je još jedan od dokaza da su Željeznice FBiH uspjele stabilizovati svoje poslovanje“.
(Vijesti.ba)