Najnoviji, najveći i najnapredniji kineski nosač aviona Fujian napravio je veliki korak prema punoj funkcionalnosti i pridruživanju najvećoj svjetskoj ratnoj mornarici kada je u srijedu krenuo iz Šangaja na prvu probnu plovidbu.
Očekuje se da će se procjena održati u Istočnom kineskom moru, oko 130 kilometara od brodogradilišta Jiangnan gdje se brod gradio više od šest godina, piše CNN.
"Probne plovidbe prvenstveno će testirati pouzdanost i stabilnost pogona i električnih sistema nosača aviona", stoji u jučerašnjem saopćenju državne novinske agencije Xinhua.
Ovaj ratni brod je porinut 2022. i prošao je testiranje na vezu, te radove na opremanju i prilagodbe opreme, objavila je Xinhua. S deplasmanom od 80.000 metričkih tona, Fujian nadmašuje dva aktivna nosača kineske ratne mornarice, Shandong od 66.000 tona i Liaoning od 60.000 tona. Samo ratna mornarica SAD-a ima veće nosače aviona nego što je Fujian.
“Fujianova probna plovidba predstavljaju važnu prekretnicu za kinesku ratnu mornaricu, koja je sada ušla u mali klub mornarica s vrhunskim nosačima zrakoplova”, rekao je John Bradford, saradnik Vijeća za međunarodne odnose.
Ključna značajka Fujiana je elektromagnetski sistem katapulta koji će mu omogućiti lansiranje većih i težih aviona nego s Shandonga i Liaoninga, koji koriste metodu lansiranja u stilu skijaške skakaonice.
Analitičari kažu da će sposobnost Fujiana da lansira veće ratne aviona s više streljiva na veće udaljenosti dati nosaču veći borbeni domet od njegovih prethodnika u kineskoj floti, pružajući kineskoj ratnoj mornarici sposobnosti djelovanja na svim svjetskim morima.
“Ova ispitivanja na moru označavaju prvi veliki korak u razvoju kineske sposobnosti za korištenje zračnih snaga s mora na otvorenim okeanskim područjima”, rekao je Carl Schuster, bivši kapetan američke mornarice i bivši direktor operacija u Zajedničkom obavještajnom centru američkog Pacifičkog zapovjedništva.
Sistem elektromagnetskog katapulta stavlja Fujian u rang s najnovijim nosačem američke mornarice Geraldom Ford, dosad jedinim aktivnim nosačem na svijetu sa sistemom elektromagnetskog katapulta. Deset starijih nosača američke mornarice, klase Nimitz, oslanjaju se na katapulte na parni pogon za lansiranje zrakoplova.
Međutim, svi američki nosači zadržat će dvije ključne prednosti u odnosu na Fujian: pogon i veličinu. Američki nosači aviona imaju nuklearni pogon, što im daje mogućnost da ostanu na moru sve dok posada ima što jesti, dok se Fujian pokreće konvencionalnim gorivom, što znači da mora ući u luku ili se sastati s tankerom da napuni gorivo.
Što se tiče prednosti američke mornarice u veličini u odnosu na Fujian, Gerald Ford ima istisninu od 100.000 tona, a 10 brodova klase Nimitz 87.000 metričkih tona. Veći američki brodovi mogu primiti više zrakoplova, oko 75 u usporedbi s očekivanih 60 na Fujianu, prema procjenama Centra za strateške i međunarodne studije (CSIS).
Analitičari su također primijetili da američki nosači imaju više katapulta, dužu pistu i više dizala kako bi se omogućilo brže raspoređivanje zrakoplova iz hangara na palubu.
“Američki nosači ipak ostaju klasa za sebe”, rekao je Bradford.
Schuster je rekao da bi probna plovidba i ispitivanja Fujiana trebale trajati tri do šest dana i da neće uključivati letačke aktivnosti: “Radari i komunikacijska oprema bit će testirani, ali prva ispitivanja na moru uvijek su usredotočena na integritet trupa, propulziju i inženjering budući da tamošnji problemi sprječavaju da sve ostalo dobro radi”.
Analitičari očekuju da će ispitivanja Fujiana trajati najmanje godinu dana, a njegovo puštanje u službu vjerojatno će uslijediti sljedeće godine ili 2026. Na web stranici kineskog ministarstva obrane u januaru je navedeno da je Liaoning prošao 10 ispitivanja na moru, a Shandong devet prije stupanja u službu.
Kada se pridruži kineskoj floti, Fujian će postati ikona najveće svjetske pomorske sila, koja ima više od 340 ratnih brodova. Istodobno kineska brodogradilišta frenetičnim tempom proizvode nove ratne brodove.
“To će biti najvidljiviji simbol kineske rastuće pomorske moći”, rekao je Brian Hart, suradnik projekta China Power pri CSIS-u.
U međuvremenu se očekuje najava i četvrtog nosača aviona u kineskoj floti, objavio je politički komesar kineske ratne mornarice Yuan Huazhi u martu. Nagađa se da bi četvrti nosač mogao biti na nuklearni pogon.
Američka mornarica već ima tri nova nosača aviona klase Ford u izgradnji, John F. Kennedy, Enterprise i Doris Miller.
(Vijesti.ba)