17.03.2025 / 09:30 Kultura - Intervju

Tamara Obrovac donosi istarski jazz u srce Sarajeva: Ako muzika ne dira, nije vrijedna postojanja

Tamara Obrovac donosi istarski jazz u srce Sarajeva: Ako muzika ne dira, nije vrijedna postojanja
Foto: Ustupljena fotografija/Narodno pozorište Sarajevo
Kada se sloboda muzike stopi s tradicijom, kada improvizacija postane način izražavanja, a glas instrument jednak svakom drugom, nastaje ono što stvara Tamara Obrovac – unikatno, neponovljivo, izvan vremenskih i geografskih granica.

U subotu, 22. marta, s početkom u 19:30 sati, na sceni Narodnog pozorišta Sarajevo, Obrovac i njen Transhistria Ensemble donose zvuk Istre i Mediterana isprepleten sa savremenim jazzom u koncertu koji obećava nesvakidašnje muzičko iskustvo.

Tradicija u novom zvuku

Ovaj ansambl, poznat po nevjerovatnoj alhemiji i gotovo telepatskom razumijevanju među muzičarima, kroz godine je izgradio autentičan zvučni identitet, oslanjajući se na spoj spontane improvizacije, dubokog poštovanja prema muzičkoj tradiciji i neupitne tehničke izvrsnosti.

"Istarski jaaz je možda kombinacija koja će nekoga i preplašiti, ali nije nimalo strašna, s obzirom na to da se radi o sjajnim glazbenicima iz Transhistria Ensemblea, s kojima surađujem više od 20 godina i s kojima rado dijelim beskompromisnu predanost glazbi na pozornici. Svirat ćemo repertoar sastavljen od skladbi s naših posljednjih šest albuma, kao i neke nove pjesme koje pripremamo za album koji će izaći krajem ove godine", kazala je Obrovac.

U njenoj muzičkoj priči sve je organski povezano – istarska melodičnost, zvuk jezika, improvizacija kao esencija jazza i virtuoznost muzičara koji njenom izrazu daju posebnu dimenziju.

Transhistria Ensemble čine kontrabasist Žiga Golob, bubnjar Krunoslav Levačić, gitarist i mandolinist Uroš Rakovec te harmonikaš Fausto Beccalossi – imena koja u spoju s Tamarinim glasom stvaraju atmosferu koja se ne može replicirati. Svaka izvedba donosi novu emociju, svaki koncert je priča za sebe.

Tamara Obrovac odavno je nadrasla okvire uobičajenih muzičkih definicija. Kroz 13 autorskih albuma, muziku za pozorišne predstave i filmove te međunarodna priznanja, poput nominacije za BBC Radio 3 World Music Awards 2004. godine, oblikovala je jedinstveni umjetnički identitet – slobodan, autentičan i nepredvidiv.

Dobitnica osam diskografskih nagrada Porin, zajedno sa svojim Transhistria Ensembleom, donosi u Sarajevo koncert satkan od emocije, improvizacije i virtuoznosti. Na sceni će oživjeti spoj istarske muzičke baštine i modernog jazza, pretvarajući svaki ton u priču koja se rađa u trenutku.

Njena veza s muzikom uspostavljena je još u djetinjstvu, kada su se prvi zvuci utkali u njenu svijest i oblikovali put kojim će kasnije hrabro koračati. Danas, kroz glas i kompozicije, gradi mostove između prošlosti i budućnosti, različitih kultura i senzibiliteta, donoseći zvuk koji ne poznaje granice.

"Kad sam bila dijete, imala sam možda šest-sedam godina i išla u prvi razred osnovne škole. Tamo smo imali učiteljicu koja je ujedno bila i glazbenica – predavala je razrednu nastavu, ali se bavila i dječjom glazbom. Uvijek smo zajedno pjevali u razredu, a ja sam mislila da je ona pravi anđeo koji se spustio na zemlju, s obzirom na to kakve je glazbene trenutke stvarala i kako je bila sposobna dvoglasno pjevati. To je bio jedan od prvih trenutaka kada sam kao dijete uistinu percipirala glazbu."

Jednako posvećena istraživanju vlastitog izraza, ne skriva koliko joj je važno da je okružena pravim umjetnicima.

"Ja sam dijete jazza", kaže, prisjećajući se svog muzičkog puta. Nakon srednje glazbene škole za flautu, školovanje je nastavila u Ljubljani, na jazz pjevanju, ali se brzo umorila od klasičnog jazz zvuka i standardnog pristupa improvizaciji. Oduvijek je tragala za nečim svojim, autentičnim.

"Uvijek me više privlačilo skladanje, kroz koje sam zapravo puno naučila. Osim što sam se bavila razumijevanjem strukture jazza, glazbe, harmonije i melodije, moj put me vodio prema nečemu dubljem – pronašla sam ga u Istri. Ne direktno prema istarskoj glazbi, pogotovo ne tradicionalnoj, već prema duhu Istre, načinu govora, njegovoj melodiji. To sam spojila sa svojom ljubavlju prema jazzu i improvizaciji", objašnjava.

Sinergija na sceni

Tamara je svjesna da za takav muzički izraz nije dovoljna samo vlastita vizija, potrebni su muzičari koji mogu prepoznati i podržati tu ideju.

"Jako je važno pronaći ljude koji mogu osjetiti svaku skladbu i doprinijeti joj svojim izvedbama. Iznimno sam sretna što radim s vrhunskim glazbenicima. To je jedna od ključnih stvari u cijelom ovom kontekstu – s njima je pravi užitak surađivati."

Sarajevska publika imat će priliku doživjeti upravo to – spoj mediteranskog senzibiliteta i jazz improvizacije, u izvedbi muzičara koji su potpuno posvećeni trenutku.

"Dat ćemo sve od sebe da na ovom koncertu zajedno – i mi na pozornici i publika u dvorani – stvorimo atmosferu izvan granica realnog svijeta. Upravo u tome leži suština i čar umjetnosti, a posebno glazbe, koja nastaje i živi u trenutku, pred očima publike. Za razliku od drugih umjetnosti, gdje su čin stvaranja i čin percepcije odvojeni, glazba se događa sada i ovdje. Nadam se da ćemo zajedno s publikom uživati te da će nakon koncerta nastati velika potražnja za Transhistria Ensembleom u Bosni i Hercegovini", navodi Obrovac, dodajući: "jer ako muzika ne dira, onda nije vrijedna postojanja."

Sarajevo – grad duše i priča koje se pamte

Neki gradovi osvoje arhitekturom, neki gastronomijom, a neki neuhvatljivim duhom koji se osjeti na svakom koraku. Sarajevo, sa svojom historijom, humorom i toplinom, za ovu vrsnu umjetnicu ima upravo tu vrstu magnetizma.

"Kao svaki turist volim reći Baščaršija. Na stranu arhitektura, ono što me u Sarajevu najviše privlači jeste mentalitet ljudi… Taj humor, koji je neobično važan. Uvijek sebi kažem – čovjek koji sebe previše ozbiljno shvati, blizu je propasti. Upravo su to detalji koji Sarajevo čine posebnim."

No, ovaj grad za nju nije samo inspiracija, već i mjesto stvaranja.

"Kroz godine sam radila nekoliko predstava u Sarajevu, i u Narodnom pozorištu i u Kamernom teatru 55. Obje su bile s Dinom Mustafićem, rediteljem s kojim surađujem dugi niz godina. Zajedno smo napravili više od deset predstava, ali moram priznati da mi je izvedba Aziz ostala među posebno dragim iskustvima", zaključila je Obrovac u razgovoru za Vijesti.ba.

Koncert u Narodnom pozorištu Sarajevo donosi više od muzike – spaja zvuk i emociju u jedinstven trenutak koji se ne ponavlja. Prožet tradicijom i savremenim izrazom, ovaj umjetnički doživljaj zasigurno će ostaviti trag u sjećanju publike.

Ne propustite priliku da budete dio ove večeri. Ulaznice su dostupne online na zvaničnoj web stranici Narodnog pozorišta Sarajevo i na blagajni.

(Vijesti.ba)

Izdvajamo