Iran i Rusija potpisali su plan transportne i tranzitne saradnje za 2025. godinu, uz dodatak za inženjerske studije na projektu željezničke pruge Rasht-Astara. Sporazum su potpisali iranski ministar transporta i urbanog razvoja Farzaneh Sadegh i ruski ministar transporta Roman Vladimirovich Starovoyt.
Prema saopćenju Ministarstva transporta i urbanog razvoja Irana, dvostrani sastanak održan je u utorak u sjedištu ministarstva u Teheranu. Sastanku su prisustvovali visoki iranski zvaničnici, uključujući Saeeda Rasoulija, zamjenika ministra transporta i vršioca dužnosti šefa Organizacije za luke i pomorsku navigaciju; Jabaralija Zakerija, šefa iranske željezničke kompanije; Houshanga Bazvanda, šefa Kompanije za razvoj transportne infrastrukture; i Amina Tarafoa, šefa Centra za međunarodne poslove ministarstva.
Ministar Sadegh pozdravila je rusku delegaciju, naglašavajući značaj redovnih sastanaka za unapređenje bilateralne saradnje. Istakla je da će kontinuirani razgovori pomoći obje zemlje u ostvarivanju ciljeva za završetak Međunarodnog sjeverno-južnog transportnog koridora (INSTC).
Sadegh je također ukazala na tekući treći Kaspijski ekonomski forum, koji je domaćin Iran, uz učešće Rusije, nazivajući ga ključnim događajem za jačanje ekonomskih, trgovinskih i transportnih veza između dviju zemalja i drugih zemalja u kaspijskoj regiji.
Iranska ministarka izrazila je nadu da će finalni ugovor za projekt željezničke pruge Rasht-Astara biti potpisan do kraja trenutne iranske godine (krajem marta), nakon finalizacije obima projekta i troškova. Naglasila je da je akvizicija zemljišta za prugu u brzom toku i da će biti završena u roku od godinu dana.
Sadegh je pozdravila odobrenje ruskog predsjednika Vladimira Putina za inženjerske studije na pruzi Rasht-Astara prije finalizacije rasporeda za akviziciju zemljišta, nazivajući to pozitivnim korakom ka ubrzavanju projekta.
Također je istakla nadolazeći trilateralni sastanak između Irana, Rusije i Azerbejdžana, na kojem će tri zemlje definirati nivoe saradnje za zapadnu granu INSTC-a u zapadnom dijelu Kaspijskog mora. Pored toga, naglasila je važnost fokusa na istočnu granu koridora, identifikaciju troškova tranzita za obje rute i rješavanje uskih grla.
Sadegh je naglasila potencijal za ruski teret da dođe do Pakistana preko Irana, ponovivši posvećenost Teherana maksimalnoj iskorišćenosti svojih tranzitnih kapaciteta. Također je pozvala na pojednostavljenje viznih procedura za vozače kamiona, povećanje upotrebe Kaspijskog mora za teretni i putnički transport, te širenje saradnje u zračnom transportu, uključujući povećanje frekvencije letova, partnerstva aviokompanija, nove rute, saradnju na aerodromima i razmjenu iskustava u održavanju aviona.
Rusija predlaže kaspijski konzorcij
U odgovoru, ruski ministar transporta Starovoyt podržao je prijedloge Irana i predložio osnivanje kaspijskog transportnog konzorcija. Ministarka Sadegh pozdravila je ovu ideju, naglasivši da bi Iran i Rusija trebali biti lideri u implementaciji ovog inicijative.
Zaključila je da bliska saradnja Irana i Rusije, koju su kontinuirano podržavali lideri obje zemlje, ima koristi za njihove narode.
Iran i Rusija planiraju sveobuhvatan plan za kaspijski pomorski koridor
Također na marginama Kaspijskog ekonomskog foruma, Dmitry Azarov, zamjenik ministra transporta Rusije, sastao se sa Saeedom Rasoulijem, iranskim zamjenikom ministra transporta i vršiocem dužnosti šefa Organizacije za luke i pomorsku navigaciju, kako bi razgovarali o proširenju kombiniranog tranzita kroz Kaspijsko more i olakšavanju kontejnerskog prijevoza. Razgovarali su i o planovima za pokretanje kruzerske linije između iranske luke Anzali i ruske luke Astrahan.
Azarov je izjavio da je Moskva spremna riješiti logističke izazove u kaspijskom pomorskom transportu, uključujući usklađivanje rasporeda plovila i ubrzavanje obrade kvarljivih i osjetljivih tereta. Naglasio je da Rusija poboljšava infrastrukturu luke Makhachkala kako bi poboljšala pristajanje i operacije s teretom, te izrazio interes za postizanje sveobuhvatnog sporazuma o pomorskoj i lučkoj saradnji s Iranom.
Teheranova spremnost za summit pomorske saradnje
Rasouli je s druge strane rekao da Iran nastoji poboljšati pomorsku i brodarsku saradnju s Rusijom kroz zajednički akcioni plan. Naglasio je da Iran teži simultanom razvoju željezničke-lučne i cestovno-lučne povezanosti.
Ističući potrebu za sveobuhvatnim planom za kaspijski pomorski koridor, Rasouli je pozvao na usklađivanje lučkih tarifa, olakšavanje multimodalnog tranzita putem kaspijske rute i poboljšanje kontejnerskog tranzita između iranskih i ruskih luka. Najavio je da je Iran spreman održati summit pomorske saradnje s Rusijom kako bi finalizirao zajednički pomorski plan.
128% rast pomorskog tranzita Irana
Jalil Eslami, zamjenik šefa Iranske organizacije za luke i pomorsku navigaciju, otkrio je da je pomorski tranzit putem iranskih luka porastao za 128 posto u posljednjoj godini, pri čemu su Kazahstan i Turkmenistan činili većinu tereta.
Međutim, Eslami je napomenuo da postoje i dalje problemi s iranskim brodarstvom u ruskim lukama, uključujući neefikasnost u rasporedu, nedostatak adekvatnih lučkih usluga poput pilotaže i stroge inspekcije. Pozvao je na poboljšanje uvjeta za rukovanje opasnim i kvarljivim robama.
Eslami je također najavio da je Iran spreman pokrenuti kružnu i putničku brodarsku uslugu s ruskim lukama, pozivajući Rusiju da dodijeli odgovarajući kruzer za ovu liniju.
Također je naglasio dugotrajnu šestogodišnju kašnjenje u finalizaciji sporazuma o pomorskoj sigurnosti za operacije potrage i spašavanja te inspekciju brodova između dviju zemalja, pozivajući na brzo rješenje ovog pitanja.
(Vijesti.ba)