01.02.2025 / 14:32 Svijet - Loše stanje mornarice

Ruski špijunski brod satima gorio kod sirijske obale

Ruski špijunski brod satima gorio kod sirijske obale
Foto: Profimedia
Požar na ruskom špijunskom brodu u blizini sirijske obale dodatno je naglasio loše stanje ruske mornarice, dok se njeno uporište u Sredozemnom moru nalazi u nesigurnoj situaciji, tvrde analitičari i zapadne sigurnosne službe.

Kako piše The Guardian, brod Kildin, star 55 godina, našao se u problemima u blizini sirijske obale prošlog četvrtka, kada su iz njegovog dimnjaka počeli izlaziti plamen i gusti crni dim. Posada je podigla dvije crne kugle na jarbol, signalizirajući da više nema kontrolu nad plovilom.

Brod je obavijestio obližnji teretni brod Milla Moon, koji plovi pod zastavom Togoa, da nije u stanju manevrirati te ga upozorio da se drži najmanje 2 km podalje. Ruska posada okupila se na krmenoj palubi Kildina i pripremila čamce za spašavanje, ali nije zatražila pomoć. Nakon pet sati borbe s požarom, Kildin je ponovno pokrenuo motore i nastavio plovidbu.

Prema zapadnim sigurnosnim službama, brod se nalazio u istočnom Sredozemlju kako bi nadzirao situaciju u Siriji nakon pada Moskvinog saveznika Bašara al-Asada u decembru. U isto vrijeme, ruska mornarica počela je povlačiti vojnu opremu iz dijela luke Tartus koji je pod njenom kontrolom.

Zapadni izvori tvrde da požar na Kildinu, kao i raniji požar prije dva mjeseca na ruskoj raketnoj fregati Admiral Gorškov, pokazuju da je ruska pomorska prisutnost u regiji u lošem stanju i nezorganizirana. U isto vrijeme kada je Kildin bio u nevolji, još dva ruska vojna broda, desantni brodovi Ivan Gren i Aleksandar Otrakovski, također su privremeno ostali bez kontrole nad navigacijom zbog požara.

Michael Kofman, stručnjak za rusku vojsku pri Carnegie Endowment for International Peace, izjavio je da problemi s ruskim mornaričkim plovilima nisu novost i nisu ograničeni samo na Sredozemlje.

"Ruska mornarica historijski se suočava s problemima održavanja i operativne spremnosti. Požari nisu rijetkost. Operacije definitivno uzimaju danak na starijoj ruskoj floti, koja nema dovoljno kapaciteta za održavanje i podršku", rekao je Kofman.

Ti problemi mogli bi postati puno ozbiljniji ako novi vladari u Damasku, Hayat Tahrir al-Šam (HTS), onemoguće Rusiji daljnje korištenje baze u Tartusu. Do sada je Moskva uspjela zadržati minimalnu prisutnost u Siriji nakon Asadova pada, i to u Tartusu i u zračnoj bazi Hmeimim, ali dugoročne namjere nove vlasti prema ruskim snagama ostaju nejasne.

Prošle sedmice, HTS je otkazao ugovor iz 2019. godine s ruskom kompanijom, čime je okončana kontrola nad trgovačkom lukom Tartus, koju je Moskva planirala pretvoriti u čvorište vrijedno 500 miliona dolara za izvoz ruskih poljoprivrednih proizvoda na Bliski istok.

Taj potez mogao bi biti loš znak i za pomorsku bazu, rekao je Sidharth Kaushal, viši istraživač za pomorsku moć pri londonskom Royal United Services Institute (RUSI).

"Otkazivanje komercijalnog ugovora pokazuje u kojem smjeru stvari idu za mornaricu, s obzirom na to koliko su strateške i ekonomske pozicije bile povezane," rekao je Kaushal.

Gubitak Tartusa mogao bi pretvoriti kronične probleme ruske flote u pravu krizu, smatra Kaushal.

"Ruska mornarica nakon Hladnog rata nije bila izgrađena za dugotrajne misije", rekao je.

"Gradili su manja plovila kako bi ih brže proizveli, a napunili su ih raketama. To je korisno za odbranu vlastitih obalnih voda, ali što je brod manji, to su problemi s održavanjem veći na dugim misijama."

Dodao je:

"Ovo je oduvijek bio problem za Ruse, ali taj će problem postati puno značajniji ako izgube Tartus."

(Vijesti.ba)

Izdvajamo