U Sjedinjenim Američkim Državama, pojmovi raznolikosti, jednakosti i uključenosti (engl.: diversity, equity and inclusion - DEI) postali su toliko politizirani i stranački da sada i velike korporacije poput McDonald'sa, Walmarta, Boeinga i Forda korigiraju svoje politike u tom smislu.
Prema riječima stručnjaka, to ne znači nužno da firme više ne mare za te probleme, ali pokazuje da preispituju svoje strategije kako bi se klonile problema. Ovo je uslijedilo nakon sve većeg broja tužbi i online kampanja konzervativaca koji tvrde da postoji obrnuta diskriminacija, piše DW.
"Svaki korporativni lider sada se suočava s činjenicom da će DEI 2025. biti mnogo kontroverzniji, da će predstavljati veći rizik", kaže za DW strateg DEI-ja i nebinarni autor/autorica Lily Zheng. .
Što je DEI i ko ima koristi od toga?
Posljednjih desetljeća – a posebno od pokreta Black Lives Matter 2020. – DEI je procvjetao širom SAD-a. Mnoge su firme implementirale treninge za prepoznavanje pristranosti, programe mentorstva za manje zastupljene grupe, različite prakse zapošljavanja ili transparentne kriterije za napredovanje.
DEI politike imaju za cilj stvoriti ravnopravno i uključivo okruženje za svakoga ne samo na radnim mjestima, već i u obrazovanju i institucijama. Baveći se sistemskim nejednakostima i diskriminacijom, one potiču predstavljanje i sudjelovanje ljudi različitih spolova, rasa, sposobnosti, seksualnih orijentacija i drugih obilježja identiteta.
David Glasgow, izvršni direktor Meltzer centra za raznolikost, inkluziju i pripadnost na NYU, naglašava da je DEI usmjeren na "stvaranje jednakih uvjeta za sve".
Osim moralnih razloga, postoji i poslovni argument za politike DEI-a, kaže Glasgow za DW. Studije pokazuju da uključivanje šireg spektra talenata dovodi do više inovativnosti i kreativnosti. Osim toga to može pomoći kompanijama da dođu do raznolikije baze potrošača.
Napredak dolazi u valovima
Ali daleko od toga da svi navijaju za DEI. "Od odluke Vrhovnog suda u junu 2023., došlo je do značajnog porasta tužbi protiv DEI-ja", rekao je Glasgow. Ovom presudom je upis na fakultete i univerzitete na temelju rase proglašen neustavnim i imao je efekt u svim sektorima.
Anti-DEI aktivisti poput Robbyja Starbucka neprestano napadaju takve inicijative. On čak tvrdi da njemu pripadaju zasluge za ukidanje Walmartova DEI programa.
Bivši politički savjetnik Donalda Trumpa i novi kandidat za kabinet, Stephen Miller, već je podnio tužbe, uz ostalih i protiv Mete i Amazona, tvrdeći da DEI inicijative diskriminiraju bijelce.
Neke od tih tužbi su bile uspješne. U septembru je Fond Fearless pristao trajno zatvoriti svoj program bespovratnih sredstava za poduzetnice crne boje kože u sklopu nagodbe s konzervativnom grupom koju vodi aktivist Edward Blum. U tužbi se navodi da je program prekršio Zakon o građanskim pravima iz 1866. diskriminacijom na temelju rase.
Kad Trump preuzme dužnost, takve bi tužbe mogle dobiti još jače uporište, smatra Glasgow. "Imenovat će više sudaca koji imaju konzervativna tumačenja zakona protiv diskriminacije. Dakle, neke od tužbi koje pratimo će vjerojatno biti riješene protiv DEI-ja", kaže on.
Glasgow priznaje neke kritike DEI-a, kao što su pristupi koji se oslanjaju na okrivljavanje i sram ili napori kojima nedostaje strogost i učinkovitost. "Ali mislim da postoji i šira reakcija na napredak u pitanjima socijalne pravde", kaže on.
Najveći privatni poslodavac u Sjedinjenim Državama, trgovački lanac na malo Walmart, nije odgovorio na upit DW-a zašto su odlučili postupno ukinuti obuku o rasnoj jednakosti. Još jedna velika firma koja se odmaknula od DEI-a rekla je da to ne može komentirati zbog negativnih reakcije koju dobivaju.
Nebinarni zagovarač/zagovaračica DEI-a Lily Zheng vjeruje da su neki poslovni lideri već uplašeni zbog ovog rizičnijeg okruženja, te da se boje "donositi odluke koje će imati veliki utjecaj na njihov prihod, reputaciju njihovog brenda, zadržavanje zaposlenika, njihov moral."
Pitanje rebrandinga?
Za sada, velika većina korporativne Amerike još uvijek provodi DEI politiku, pokazalo je istraživanje neprofitne organizacije za istraživanje poslovanja, The Conference Board. A oko 80% anketiranih kompanija planira zadržati ili povećati svoje DEI resurse u sljedeće tri godine.
Stručnjaci poput Lily Zheng misle da čak i firme koje se povlače i postaju tiše u pogledu svojih opredjeljenja još uvijek mogu podržavati ove vrijednosti, mada ih drugačije nazivaju: "Čini se da se većina ovih postojećih opredjeljenja ne mijenja", kaže Zheng.
Doista, samo nekoliko sedmica nakon pobjede Donalda Trumpa na izborima, Walmart je ažurirao svoju web stranicu i zamijenio odjeljak koji je nazvao "Pripadanje, raznolikost, jednakost i uključenost" jednostavno sa "Pripadanje". To, smatra Glasgow, predstavlja promjenu strategije Walmarta i drugih kompanija i odašiljanje poruke da oni određene dijelove DEI programa više neće implementirati.
(Vijesti.ba)