Iz Željeznica Federacije BiH danas su se obratili javnosti s informacijama o procesu sanacije pruge nakon katastrofalnih poplava.
Generalni direktor Enis Džafić je na početku obraćanja kazao da na želi da na istinit način obavijesti o razlozima zastoja na sanaciji pruge nakon elementarne nepogode u Jablanici.
„Ovom prilikom želim još jednom da izrazim iskreno saučešće svim onima koju su u ovoj nesreći izgubili svoj najmilije. Prvenstveno želim da kažem da u rukovođenju ovom kompanijom mi smo u obavezi da poštujemo zakonsku regulativu, kojom je regulisan rad ove kompanije. Prije svega zakon o željeznicama FBiH je Lex specialis zakon, i osnivačkim aktom ovog preduzeća je regulisano poslovanje ovog preduzeća, kao i nadležnosti Vlade FBiH. Tim zakonom je regulisano i da Željeznice FBiH održavaju prugu, vrše rekonstrukciju i modernizaciju pruga u skladu sa odlukama Vlade FBiH. Ono što je posebno istaknuto ovim zakonom jeste da u vanrednim situacijama Željeznice FBiH, obavezne da poštuju obavezujuće akte Vlade FBiH. Obzirom da je Vlada FBiH proglasila vanredno stanje, sve upute u daljem radu preduzeća se moraju koordinirati sa Vladom FBiH, resornim ministarstvom i Federalnim štabom Civilne zaštite“, kazao je Džafić.
On se osvrnuo i na štete koje su Željeznice FBiH pretrpjele u ovoj elementarnoj nepogodi.
„Uništenje dijela pruge od stanice .. do stanice Grabovica, u dužini od 17 kilometara na građevinskim i elektroenergetskim postrojenjima. Šteta na građevinskim postrojenjima je procjena na 3.350.000 KM, a na elektroenergetskim je procijenjena 400.000 KM. I shodno naredbi Štaba Civilne zaštite FBiH, Željeznice FBiH su poduzele sve potrebne aktivnosti na ponovnom uspostavljanju željezničkog saobraćaja. Ovim povodom želim da zahvalim svim radnicima Željeznica FBiH koji su u roku od deset dana stavili u funkciju 16 kilometara pruge. To pokazuje dobru organizaciju rada i kvalitete radnika koji rade u Željeznicama FBiH te dobru koordinaciju u samom izvođenju radova“, naglasio je on.
Džafić je ukazao da ono što Željeznice FBiH nisu mogle samostalno da riješe su dvije situacije.
„Jedna je kod Komadinovog vrela, a druga između Komadinovog vrela i Donje Jablanice gdje je bujica odnijela donji sloj pruge i dva nasipa. Mi smo po nalogu Vlade FBiH na sjednici 05. 10., kojoj sam prisustvovao i izložio stanje željeznica u FBiH. Gdje smo donijeli zaključke da napravimo plan sanacija šteta i plan aktivnosti za ponovno uspostavljanje saobraćaja. Željeznice FBiH su taj akt 10.10. poslan nadležnom ministarstvu gdje je jasno navedeno da je problem Komadinovog vrela, gdje je željeznička pruga jako blizu magistralne ceste M17 te da se mora rješavati integralno, kako bi se izbjegli budući ovako negativne posljedice. Osvrnuli smo se i na moguće izvore financiranja, to jeste ili da Vlada FBiH odbori dodatan sredstva Željeznicama, što je u skladu sa zakonom, ili da osiguraju sredstva putem donacija“, dodao je on.
Citirao je da je Članom 4. regulisano da ŽFBiH vrše uređenje pruge odlukama Vlade FBiH, dok član 38. navodi da su ŽFBiH obavezne da poštuju instrukcije Vlade FBiH u vanrednim okolnostima.
Džafić je naglasio da je bio u stalnom kontaktu sa premijerom, ministrom, štabom civilne zaštite.
„Sve aktivnosti su poduzimane onako kako nalažu željeznički propisi i zakonska regulativa. Dana 16.10. Željeznice su uradile rebalans budžeta gdje su predvidjeli sredstva koja je trebala da osigura vlada. Gdje su postojale dvije mogućnosti da Željeznice same rade ovaj posao putem procesa javnih nabavki ili da se radi putem donatorskih sredstava, odnosno donacija u izgradnji novih objekata. Na sastanku u Vladi FBiH, 09.10., smo ulagali stav da je neophodno raditi na integralnom rješavanju ovog problema, cestovne i željezničke komunikacije. Nakon toga je Vlada FBiH donijela odluku da se angažuju Autoceste da putem već odobrenih kreditnih sredstava, krenulo sa realizacijom integralnog rješavanja ovih problema“, kazao je Džafić.
Dodao je i da je zadatak JP Autocesta bio da se obrat EBE banka, a ukoliko ona da saglasnost da se krene u potpisivanje ugovora.
„Od istraživačkih radova po pitanju geodezije, projektiranja i izvođenja radova. Ono što je meni poznato jeste da je banka dala saglasnost i odobrila raspoloživa sredstva. Sada Autoceste putem ministarstva trebaju da izvijeste Vladu FBiH o daljnjim aktivnostima, i da vlada donese odluke o rješavanju ovog problema. Da li će to raditi Autoceste., ili će svako raditi svoj dio. Mislim da je najispravnija odluka bila ovo rješenje, da se koriste sredstva međunarodnih institucija zbog njihovih regulativa. Međutim, čini se da se tra situacija malo izmakla kontroli, jer čini se da nakon deset dana još nema odluke Vlade FBiH. I mi čekamo odluku da dalje radimo“; zaključio je Džafić.
On je također objasnio i koje druge stvari su urađene u svrhu nesmetanog funkcioniranja privrede.
„Mi smo svim našim privrednima subjektima omogućili alternativne pravce snabdijevanja robom, koji su im neophodne za proizvodnju, i isto tako i u procesu izvoza. Organizirali smo prevoze iz luka Bar, Rijeka i Kopar, za kompletnu privredu u BiH. Ono što trenutno nije osigurano jeste prevoz uglja iz luke Ploče za Srbiju, jer je to ugovor koje su Željeznice potpisale prije dvije godine. Taj ugovor je jedan od najvećih sa financijskog aspekta i po broju tona koji su zaključene, iz Luke ploče za Elektroprivredu Srbiju“, pojasnio je on.
Džafić je kazao da prevoze roba funkcioniše, i da jeste nešto skuplji.
„Nije to 16%, kako to neki ministri govore, cijena prevoza je možda nekoliko puta skuplja. Informacije koje su se pojavile oko toga u javnosti, apsolutno ne stoje. Bile su također prisutne informacije da su nama privredni subjekti ponudili sredstva za sanaciju pruge. I ta informacija je samo polu tačna, na tom sastanku je ponuđeno to, ali uz uslova da mi u 2025. godini smanjimo cijene prevoza, kako bi nadoknadili sredstva kompanijama koje su to ponudile. Dakle, samo je bila usmena ponuda, a ona nije u skladu sa zakonom“, poručio je on,
Dodao je i kako su Željeznice FBiH u odličnoj financijskoj situaciji, te da mogu svojim radnicima isplatiti plate i čak šest mjeseci, i slučaju nekih nepredviđenih okolnosti.
„Od kompanije koja je bila u teškim dugovima, mi smo došli do smo u mogućnosti da u narednih šest mjeseci bez obzira kakva se situacija desi, možemo nesmetano funkcionišemo. A ako mi nesmetano funkcionišemo, onda funkcioniše i privreda u BiH“, zaključio je direktor Džafić u svom obraćanju.
Na novinarsko pitanje da li planira podnijeti ostavku, jer više nema podršku političkog subjekta ispred kojeg je imenovan na ovu funkciju, Džafić je odgovorio da je on postavljen od strane Vlade FBiH.
„Ukoliko Vlada FBiH smatra da sam prekršio bilo koju odluku ili bilo koji zakon ili samo nizu zadovoljni mojim radom, ja sam trenutno vd. i Vlada FBiH ima mogućnost da me bilo kada razriješi. I ja se ne bih obazirao na mišljenje lanova Naše stranke, ili bilo koje stranke u BiH“, kazao je Džafić.
On je također poručio da nije sazvao press konferenciju o ministru Forti, i da on naprosto nije dobro upućen u rad Željeznica FBiH.
„One informacije koje je on ima, mu nismo baš istinito prezentirane, pa je on tako dijelova. Da je poslao bilo kakav upit, mi bi mu rado odgovorili. Ja sam na početku komentarisao zakon, i pogledajte taj zakon i sve će mu biti jasno. Može biti da je neko ministru pročitao pogrešan član zakona“, odgovorio je on.
Džafić je potvrdio da je Vlada FBiH obaviještena o svim ponudama, koje se dolazile. Stručne službe su to proslijedile dalje.
„Sve te informacije su bile prezentirane premijeru FBiH i ministru prometa i komunikacija“, poručio je Džafić.
Na pitanje, kada se može očekivati početak rekonstrukcije i završetak rekonstrukcije.
„Početak radova zavisi od odluke koju donijeti Vlada FBiH. Rješenje, mora donijeti Vlada FBiH, o tome ko će raditi sanaciju. Mi u cijelosti moramo poštovati zakon o javnim nabavkama, a zbog tog procesa to može trajati šest mjeseci, godinu. Mi kao organ moramo poštovati zakon, i ne pada mi napamet da kršim zakon“, izjavio je Džafić.
On je dodao da ako se usvoji rješenje koje uključuje Autoceste, onda je moguće uvesti radnike za 15 dana od odluke.
„Ono što se tiče tehničkih detalja i ono što ja znam., ići se u pravcu pravljenja mosta. I da se taj postupak može završiti u roku u dva mjeseca, polaganje pruge će uraditi Željeznica i tu nema problema. Za izgradnju mosta je neophodna urbanistička i građevinska dozvola, zbog toga će Vlada zadužiti u druge institucije koje će morati pratiti cijeli proces, da bi on bio ubrzan maksimalno“, poručio je on.
A na pitanje, da li u ovom procesu iam opstrukcija. Džafić je kazao da misli da je sve ovo moglo puno brže ići.
„Ako je Vlada FBiH, dala zadatak 16.10. banka odgovarali 22.10, i kako ja imam informaciju da se čeka evo dvadeset dana da ta informacija dođe na sjednicu vlade. E to meni nije jasno. Željeznice FBiH su za deset dana izvršile procjenu i sanaciju u16 kilometara pruge. Ako se sjećate mi smo kada je bila dženaza u Donjoj Jablanici, omogućili besplatan prijevoz svima koji su željeli da idu na dženazu. U tih deset dana smo imali blago usporavanje jer štab civilne zaštite nije dozvoljavao radove u Donjoj Jablanici, zarad potrage“, dodao je Džafić.
On je na kraju zaključio:
„Mi za deset dana izvršili procjenu štete, rekonstrukciju 16 kilometra pruge, organizovati transport privrednicima, omogućiti odlazak vozom na dženazu, voditi računa o našim radnicima, osigurati sredstva za isplatu plata itd. Svaka kompanija mora voditi računa o nepredviđenim dešavanjima. I opet na kraju Željeznice FBiH su najveći privredni gubitnik“, zaključio je on.
A na pitanje ko je glavni krivac, za ovu situaciju. On je poručio da ne želi govoriti o krivcima.
„Zakonske regulative su takve, da svako gleda da ispoštuje zakon. A odgovor o ovom pitanju trebaju dati Autoceste FBiH“, dodao je on.
Također je potvrdio da su pojedine projektantske kuće nudile usluge za projektno rješenje, ali zbog specifičnosti terena, projekt će morati kompanija koja iam reference za slične projekte.
(Vijesti.ba)