Saopćenjem za javnost povodom najava da se zatvara internat JU Zavod za specijalno obrazovanje i odgoj djece Mjedenica i radionice u ovoj ustanovi, oglasili su se iz KO SDA Sarajevo i DF-a Sarajevo, a stigao je i demant i pojašnjenje Ministarstva za odgoj i obrazovanje KS.
"Pedagoški standardi gospođe ministarske ne služe ničemu", poručuju iz KO SDA Sarajevo.
"Nesposobna da spriječi vršnjačko nasilje, đačke obračune i nasilničke incidente u školama, ministrica Naida Hota Muminović namjerila se na najosjetljiviju društvenu kategoriju i odlučila zatvoriti internat Mjedenica i radionicu koja je radila i tokom opsade Sarajeva.
Atak na vodeću bh. ustanovu koja se skoro stoljeće bavi školovanjem djece s intelektualnim poteškoćama, Konakovićeva ministrica pravda Pedagoškim standardima. Kakvi su to standardi koji bez redovnog obrazovanja ostavljaju 11 učenika? Kakvi standardi uskraćuju pravo za naših 28 sugrađana s poteškoćama u razvoju, koji ostaju bez odgovarajućeg obrazovnog i radnog okruženja, te prava na cjeloživotno učenje?
Standardi koje zastupa i primjenjuje ministrica Naida Hota Muminović ne služe ničemu. Dio su njenih propalih reformi i kurikularnih floskula. Ranije je Pravobranilaštvo plasiralo uvredljivi dokument, kojim se na račun djece s intelektualnim poteškoćama “čuva reputacija Ministarstva”. Ne radi se tu o pedagogiji, već o izostanku empatije i osjetljivosti za one kojima je potrebno najviše pažnje i podrške. Tako vlast primjenjuje filozofiju prema kojoj je “moral fluidna kategorija”", poručili su iz SDA.
Oglasili su se i iz DF-a Sarajevo, i poručili da je ukidanje programa u Mjedenici svirepi napad Vlade KS na najranjivije.
"Odluka Ministarstva odgoja i obrazovanja Kantona Sarajevo, koju je donijela ministrica Hota-Muminović, da ukidaju dva od pet programa u sklopu Zavoda Mjedenica, je okrutni napad na djecu i osobe sa poteškoćama, i zahtijevamo hitnu promjenu ove odluke.
Ukidanje Internata za smještaj učenika, kao i dnevne Radionice za osobe sa poteškoćama, će ostaviti najranjivije među nama bez redovnog obrazovanja i aktivnosti koje kao društvo nismo prestali nuditi ni u toku opsade Sarajeva. Obrazloženje kako se to čini jer navedeni programi nisu u skladu sa Pedagoškim normativima, iako postoje svi zakonski preduvjeti za njihovo postojanje, je van svakog razuma", poručuju iz DF-a.
"Činjenica da ovo nije prvi ovakav slučaj za vrijeme ove Vlade Kantona Sarajevo, i da smo prošle godine imali situaciju u kojoj samohrana majka dvoje djece sa poteškoćama nije mogla upisati djecu u vrtić, jasno pokazuje da ovo nije greška, već model nebrige za osobe sa poteškoćama koji provodi Vlada Kantona Sarajevo, i posebno ministrica Hota-Muminović.
Ukoliko dalje funkcioniranje Internata i Radionice u Zavodu Mjedenica zahtijeva izmjenu Pedagoških standarda, promijenite ih. Ako zahtijeva izmjenu zakona, iako znamo da ne zahtijeva, sazovite Skupštinu da hitno razmatra izmjene zakona. Nikakvi standardi i zakoni ne smiju biti ispred brige za one kojima je najviše potrebna podrška društva", zaključuju iz DF-a.
Demanti i pojašnjenje Ministarstva za odgoj i obrazovanje KS
U cilju objektivnog informisanja javnosti stigao je demant i pojašnjenje koje prenosimo u cijelosti.
"Nastava je dio školskog rada u kojem se planski i organizovano provodi odgoj i obrazovanje učenika prema Nastavnom planu i programu, dok je internat smještaj, boravak učenika. Iz navedenog proizilazi da učenici nastavljaju pohađati nastavu, redovni odgojno-obrazovni rad, stručne tretmane, bez ograničenja u Zavodu „Mjedenica“. Postojanje internatskog smještaja učenika u centrima za učenike s teškoćama nikada nije uređeno zakonima ili podzakonskim aktima.
S tim u vezi, Ministarstvo za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo ubrzano radi na kreiranju uslova za rad navedenog internata, kako bi se omogućilo učenicima da nastave boraviti u internatu od septembra nove školske godine, dok se ovo pitanje ne riješi sistemski i u najboljem interesu djece.
Pitanje internatskog smještaja djece s teškoćama ne može se dugoročno rješavati kroz odgojno-obazovne ustanove, jer je potrebno osigurati 24 -satni boravak djece, ali i medicinsku, ljekarsku i tehničku njegu i brigu za što ne postoji osnov u sektoru odgoja i obrazovanja, a posebno uvažavajući činjenicu da se radi o vrlo osjetljivoj kategoriji djece/učenika iz cijele Bosne i Hercegovine.
U tom smislu, posebna zabrinutost se ogleda u dijelu sigurnosti djece smještene u internat odnosno cjelodnevni boravak. Stoga pitanje internatskog smještaja djece s teškoćama, ako se nastoji riješiti kvalitetno i u najboljem interesu djece, treba biti delegirano, prije svega resorima zdravstvene i socijalne zaštite.
Bitno je napomenuti da ni u prethodno važećim Pedagoškim standardima i normativima pitanje internatskog smještaja nije bilo jasno definisano niti propisano.
U dijelu navoda, da se zatvaraju dnevne radionice, želimo skrenuti pažnju da su se dnevne radionice realizirale s odraslim osobama, a pitanje brige i okupacionih terapija odraslih osoba i osoba koje nisu učenici Zavoda nije moguće propisati aktima koji uređuju oblast odgoja i obrazovanja, niti su dnevne/radno-okupacione radionice prepoznate kao oblik odgojno-obrazovnog rada.
Te su radionice namijenjene odraslim osobama s teškoćama, trenutno u Zavodu Mjedenica ih posjećuju, prema njihovim mogućnostima, osobe od 16-62 godine starosti, a Zavod „Mjedenica“ ima predškolski nivo i osnovnoškolski nivo obrazovanja.
Pružanje navedenih usluga za osobe sa invaliditetom je važno i značajno za njihovu socijalizaciju, stoga se ova problematika, ponavljamo, treba delegirati resorima socijalne i zdravstvene zaštite u skladu s njihovim nadležnostima.
Dakle, pružanje usluga brige i sadržaja usmjerenih na okupaciju i organizaciju slobodnog vremena odraslih osoba sa invaliditetom nije sastavni dio odgojno-obrazovnog rada.
U cilju sveobuhvatnog uvida u odgojno-obrazovni rad djece sa teškoćama u Kantonu Sarajevo smatramo važnim javnost upoznati sa sljedećim:
U Kantonu Sarajevo djeca/učenici s teškoćama, osim redovnih odgojno-obrazovnih ustanova, pohađaju i pet centara u kojim se odgajaju i obrazuju djeca/učenici s teškoćama.
Ministarstvo posebnu pažnju posvećuje unapređenju inkluzije djece/učenika s teškoćama, te su u toku prethodnih godina evidentna značajna ulaganja u stručni kadar za rad s djecom/učenicima s teškoćama u smislu zapošljavanja značajnog broja asistenata u grupi/odjeljenju, logopeda, edukator-rehabilitatora, psihologa, stručna usavršavanja i dr.
Posebna intencija Ministarstva je da se omogući svakom djetetu pravo na odgoj i obrazovanje (što je isključiva nadležnost Ministarstva), bez diskriminacije prema bilo kojem osnovu.
U toku školske 2023/2024. godine preko 250 djece s teškoćama pohađa privatne i javne redovne vrtiće i preko 600 učenika s teškoćama pohađaju redovne osnovne i srednje škole.
Također, roditelji djece/učenika s teškoćama donose odluku da li će njihova djeca pohađati redovne odgojno-obrazovne ustanove ili centre u kojima se putem Ministarstva osigurava podrška za djecu/učenike u vidu obezbjeđenja značajnog broja stručnog kadra, (edukator-rehabilitatora, logopeda, asistenata u grupi/odjeljenju).
Ministarstvo će u narednom periodu poduzimati aktivnosti kako bi se omogućila optimizacija rada centara za učenike koji ne mogu po principu inkluzije pohađati redovne škole, te kako bi se razvila resursna uloga centara u pružanju podrške inkluzivnom obrazovanju u redovnim školama.
Smatramo da škole za specijalno obrazovanje imaju potrebne stručne i materijalne resurse da budu istinska podrška inkluzivnom odgoju i obrazovanju", stoji u saopćenju.
JU Zavod za specijalno obrazovanje i odgoj djece ,,Mjedenica” je odgojno-obrazovna ustanova koja postoji od 1947.godine. Misija ove ustanove je osiguranje najadekvatnije stručne multidisciplinarne podrške djeci sa teškoćama u razvoju i njihovim roditeljima, te unapređenje njihovog položaja u društvu.
Podsjećamo, zavod ”Mjedenica” u svom sastavu imao je 5 segmenata rada i to:
Vrtić ”Sunce u Mjedenici”
Osnovna škola
Internat za smještaj učenika (‘‘Odgojno-obrazovni rad i psihosocijalna rehabilitacija)
Produženi boravak
Radionice za radnu okupaciju.
(Vijesti.ba)