Ratovi u zadnjih nekoliko godina su promijenili ustaljenu paradigmu vođenja sukoba, konvencionalno i skupo naoružanje se doslovno našlo na udaru, jeftinih bespilotnih letjelica.
Narednik Yegor Firsov, zamjenik komandanta Jedinice udarnih bespilotnih letjelica ukrajinske vojske, zvuči iscrpljeno u glasovnoj poruci koju je poslao za POLITICO iz Avdiivke.
Industrijskog grada u središtu intenzivnih borbi na istočnom frontu. Ruske trupe nemilosrdno su napadale Avdiivku više od dvije sedmice u naporu da potpuno okruže ukrajinske snage tamo.
"Situacija je vrlo teška. Borimo se za visine oko grada", rekao je Firsov. "Ako neprijatelj kontroliše te visine, tada će sva logistika i putevi koji vode do grada biti pod njegovom kontrolom. To će otežati opskrbu naših snaga."
Suprotstavljajući se neprijatelju s nadmoćnim brojem trupa i oklopa, ukrajinski branitelji opstaju uz pomoć malih dronova koje pilotiraju operatori poput Firsova, koji za nekoliko stotina dolara mogu dostaviti eksplozivnu napravu sposobnu uništiti ruski tenk vrijedan više od 2 miliona dolara.
Dronovi sa FPV (pogled iz prvog lica) korišteni u takvim napadima opremljeni su kamerom na svom trupu koja omogućava vještim operaterima poput Firsova da ih precizno usmjere prema cilju.
Prije rata, tinejdžer bi se možda nadao da će dobiti jedan kao novogodišnji poklon. Sada se koriste kao okretno oružje koje može preokrenuti ishode bitke. Drugi promatraju i uče iz tehnologije koja daje rano usvojiteljima asimetričnu prednost nad uspostavljenim metodama ratovanja.
"Teško je obuzdati emocije kad pilot drona pogodi tenk. Cijela grupa i cijeli vod su sretni kao djeca. Pješadijske jedinice u blizini se raduju. Svi viču i grle se. Iako ne poznaju tog čovjeka koji im je donio tu sreću", napisao je Firsov u objavi na Facebooku.
Tipičan FPV dron teži do jednog kilograma, ima četiri mala motora, bateriju, okvir i kameru koja je bežično povezana sa naočarima koje nosi pilot koji ga daljinski upravlja. Može nositi do 2,5 kilograma eksploziva i udariti metu brzinom do 150 kilometara na sat, objašnjava Pavlo Tsybenko, vršilac dužnosti direktora Vojne akademije Dronarium izvan Kijeva.
"Ovaj dron košta do 400 dolara i može se napraviti bilo gdje. Mi smo našeg napravili koristeći mikročipove iz Kine i detalje koje smo kupili na AliExpressu. Okvir od ugljičnih vlakana napravili smo sami. I, da, baterije su iz Tesle. Jedan automobil ima oko 1.100 baterija koje se mogu koristiti za napajanje ovih malih uređaja", rekao je Tsybenko za POLITICO tokom nedavne posjete, pokazujući prilagođene FPV dronove koje akademija koristi za obuku budućih pilota dronova.
Komercijalni dronovi su prvi put naoružani u kampanji Azerbejdžana - koja je na kraju bila uspješna - da povrati regiju Nagorno-Karabakh od armenskih separatista. Njihova upotreba se brzo proširila tokom 20-mjesečnog ruskog rata u Ukrajini.
I ranije ovog mjeseca, pripadnici Hamasa su koristili dronove kako bi onesposobili izraelske granične odbrane tokom iznenađujućeg napada u kojem su pobili više od 1.400 ljudi i uzeli oko 200 talaca.
Za Ukrajince, video klip Hamasovog drona koji uništava izraelski glavni borbeni tenk bacanjem granate bio je film koji su već vidjeli. "Gotovo je nemoguće oboriti ga", rekao je. "Samo mreža može pomoći. I predviđam da ćemo uskoro morati postaviti takve mreže iznad naših gradova, ili barem nad vladinim zgradama širom Europe."
Dok se NATO vojske kolebaju koristiti komercijalne dronove koji su većinom proizvedeni u Kini ili od kineskih komponenti, neke zapadne demokratije već su pokazale interes za učenje iz iskustava Ukrajine u ratovanju dronovima.
Osnovna obuka za pilota drona traje pet dana. Naučiti kako pilotirati kamikaze dronom traje više od 20 dana, rekao je Tsybenko.
Ratno iskustvo je navelo ukrajinsku vladu da preusmjeri svoju preferencu s konvencionalnih vojnih dronova, koji su minijaturni fiksni bespilotni letjelice s dovoljno velikim dometom za udaranje ciljeva unutar teritorije Rusije.
Učinkovitost FPV dronova na kraćim udaljenostima navela je ministra obrane Rustama Umerova da pojednostavi odobrenja za postavljanje novih modela. "FPV dronovi su efikasni alati za uništavanje neprijatelja i zaštitu naše zemlje. Ministarstvo odbrane čini sve što je moguće kako bi se povećao broj dronova", rekao je Umerov u saopćenju u srijedu.
Timski igrači
Svaki pilot FPV drona radi u tandemu s jedinicama za zračno izviđanje koje lete DJI Mavic ili drugu vrstu drona s video i audio predajnicima kako bi pratili svoju misiju. "FPV gubi video signal blizu cilja. Dakle, drugi dron pomaže pilotu i podržavajućim jedinicama da razumiju da je cilj zaista pogođen", rekao je Tsybenko.
Firsov je to potvrdio u Facebook objavi s fronta. Ono što izgleda jednostavno na video zapisu zahtijeva blisku koordinaciju između desetina ljudi.
"Sve izgleda tako jednostavno, stavi naočale - i 'Bum!' uništio si tenk", rekao je Firsov. "U stvarnosti, zračni izviđači provode sate tražeći ciljeve. Dekriptor pregledava video i pronalazi ciljeve koje je neprijatelj pažljivo sakrio. Navigacijski oficir koji je blizu pomaže pilotu da leti duž rute. Inženjer koji pričvršćuje eksplozive, minski stručnjak koji priprema standardno naoružanje za dronove i mnogi, mnogi drugi."
Većina FPV dronova su kamikaze, rekao je Tsybenko. A njihova efikasnost je promijenila stvari. Rusi, koji su prvo zaostajali za Ukrajinom u savladavanju ratovanja dronovima, naučili su iz svojih grešaka. Sada šire metode ukrajinskog ratovanja dronovima.
Kina kao faktor
Međutim, ni Ukrajina ni Rusija nisu u mogućnosti proizvoditi dronove za ratovanje samostalno. Još uvijek nabavljaju ključne dijelove iz Kine - vodećeg proizvođača komercijalnih dronova. Ranije ove godine, Kinesko ministarstvo trgovine uvelo je restrikcije na izvoz dronova kako za Ukrajinu tako i za Rusiju zbog "straha da bi se mogao koristiti u vojne svrhe".
Ipak, moguće je nabaviti komponente i dronove preko trećih zemalja. "Da, Kina može zaustaviti ili usporiti izvoz dijelova ako vidi 'Ukrajina' u podacima o izvozu. Ali ne može kontrolirati ono što kupujemo u Europi. Rusija ima manje problema i zajedničku granicu s Kinom, što olakšava uvoz dronova.”
S obzirom na savezništvo Rusije s Kinom, preferiranje kineske tehnologije od strane ukrajinske vojske izaziva zabrinutost među zapadnim partnerima Kijeva. Strahuju da bi Peking mogao prenijeti osjetljive vojne podatke Moskvi.
"Svaka brava ima svoj ključ. Zaista, komercijalni dronovi koje kupujemo u prodavnicama sinhroniziraju svoje podatke s serverom. Ali mi smo naučili kako kreirati korisničke podatke koji su potpuno anonimizirani. Čak i dron može misliti da leti negdje u Kanadi - a ne u Donbasu", rekao je Tsybenko.
"Kada smo razgovarali s Evropljanima, bili su iznenađeni koliko je lako hakirati i anonimizirati kineske dronove. Sigurno ih je koristiti, pokušali smo uvjeriti naše partnere", rekao je Tsybenko, dodajući da Ukrajina nije imala luksuz vremena da samostalno razvija i certificira svoje dronove. "Da smo čekali, rat bi bio gotov kad bi napokon stigli."
(Vijesti.ba)