16°C
Tuzla 21°C
Banja Luka 20°C
Bihać 16°C

04.09.2021 / 10:55 Ljepota i Zdravlje - Revolucionarno otkriće

Oxfordski institut razvio vakcinu protiv raka

Foto: Ilustracija
‘Predstojeći klinički pokus slijedi oksfordsko ispitivanje slične vakcine kod pacijenata s rakom prostate‘.

Naučnici Instituta Jenner Sveučilišta Oxford, koji stoje iza tzv. oxfordske (AstraZeneca) vakcine protiv covida-19, razvili su vakcinu protiv raka.

Ova se vakcina pokazala uspješnom u pokusima na miševima kod kojih je uspjelo smanjiti tumore te poboljšati stopu preživljavanja životinja.

Ispitivanje na ljudima

Uspješni rezultati ispitivanja na miševima, objavljeni u časopisu Journal for ImmunoTherapy of Cancer, otvorili su put kliničkom pokusu na ljudima koji će obuhvatiti 80 pacijenata koji boluju od raka pluća nemalih stanica. U sklopu kliničkog pokusa, koji bi trebao početi krajem ove godine, pacijenti će dobiti dvije injekcije vakcine razvijene u Vaccitech Oncology Limited, spin-out kompaniji Instituta Jenner.

- Ova nova platforma za vakcine ima potencijal revolucionirati liječenje raka. Predstojeći klinički pokus slijedi oksfordsko ispitivanje slične vakcine kod pacijenata s rakom prostate. Ta vakcina pokazuje obećavajuće rezultate - rekao je prof. Adrian Hill, direktor Instituta Jenner.

Vakcine za liječenje raka jedan su od pristupa imunoterapije jer je njihov princip djelovanja takav da pojačavaju imunološki odgovor na tumore. Temelj oxfordske vakcine protiv raka jest ista tehnologija virusnog vektora koja je korištena kod oxfordske ili AstraZeneca vakcine. Pojednostavljeno rečeno, bezopasni virus nosi genetski kod za dio koronavirusa (S protein). Kad taj bezopasni virus inficira naše stanice, one proizvode virusni S protein koji pobuđuje imunološki odgovor našeg organizma. Tako se stvaraju antitijela na koronavirus koja se aktiviraju kad se njime zarazimo.

Kod liječenja raka, bezopasni virus nosi genetski kod koji potiče organizam da reagira na molekule zvane MAGE proteini. Ti su proteini na površini tumorskih stanica. Cilj vakcine protiv raka jest mobilizirati imunosni sistem, posebno njegove T stanice, za napad na tumorske stanice.

Djelovanje

- Znali smo da MAGE proteini djeluju poput crvenih zastavica na površini stanica raka kako bi privukli imunološke stanice koje uništavaju tumore. MAGE proteini imaju prednost u odnosu na druge tumorske antigene jer su prisutni u širokom rasponu tumora. To proširuje potencijalnu korist ovog pristupa u liječenju brojnih različitih vrsta raka.

Također, važno je istaknuti da antigeni tipa MAGE nisu prisutni na površini normalnih tkiva, što smanjuje rizik od nuspojava izazvanih napadom imunološkog sistema na zdrave stanice - izjavio je za londonski Times Benoit Van den Wyende, profesor tumorske imunologije na Sveučilištu Oxford.

Prve vakcine protiv raka razvijene su 1959. godine, ali taj pristup nije ostvario značajan uspjeh.

(Vijesti.ba)