Socijaldemokratska partija BiH predlaže hitno donošenje zakona Korona 2 za poticanje oporavka i ekonomskog rasta u FBiH sa sljedećim mjerama:
1) produženje subvencioniranja doprinosa na minimalne plaće u III kvartalu 2020 (sa opcijom produženja do kraja 2020. godine),
2) subvencioniranje 50% iznosa kamata na kredite sa garancijama Garantnog fonda do konca 2021. godine,
3) jednokratana isplata dugotrajnije nezaposlenih u visini od 200 KM,
4) produženje moratorija na otplate kredita građana i privrede do kraja 2020. godine,
5) nastavak mjere odlaganja plaćanja direktnih poreza za građane i privredu i drugih mjera predviđenih zakonom.
Zakon Korona 2 je prvi korak iza koga već u ovom kvartalu treba usvojiti paket zakona koji bi osigurali poboljšanje poslovnog ambijenta i podršku oporavku i ekonomskom rastu u BiH i F BiH i to Zakon o porezu na dohodak i Zakon o doprinosima u FBiH koji se od 2015. godine kisele u Parlamentu FBiH, Zakon o minimalnoj plaći i Zakon o stečaju u FBiH. Time bi se omogućio jasniji poslovni i potrošački horizont koji bi omogućio rast poslovnog i potrošačkog optimizma, bez čega nema uspješne borbe protiv krize.
Zdravstveni tok krize u prvoj polovini jula 2020. zabrinjava i ima nepovoljne ekonomske posljedice po turizam i potrošnju, a neizbježni su i veći javni rashodi za potrebe zdravstva. Mjere za ublažavanje posljedica krize kroz subvencije doprinosa na minimalnu plaću primjenjuju se sa zakašnjenjem i ne uspjevaju naknaditi pad zaposlenosti i pored izvjesnog oporavka u odnosu na stanje početnog kriznog šoka. Industrijska proizvodnja i izvoz bilježe kontinuirano opadanje. Promet na malo i turizam bilježe visoke stope pada. Opadaju prihodi FBiH po osnovi direktnih poreza, a znatno brže opadaju prihodi po osnovi indirektnih poreza u BiH.
Procjene pada bruto domaćeg proizvoda (BDP) na nivou od tri do pet posto mogle bi biti znatno premašene, sudeći po iznesenim pokazateljima. Kao rezultat pada zaposlenosti i dohodaka raste siromaštvo koje poprima razmjere ekstremnog siromaštva i radničkog siromaštva koje ne može preživljavati ni u statusu zaposlenih. Tako ekonomska kriza postaje i socijalna kriza i to treba imati u vidu kod poduzimanja narednih mjera.
I građani i poslovna zajednica su u ekstremnoj neizvjesnosti zbog izostanka vizije i konkretnih politika i mjera u suprostavljanju krizi. Šta znači i kakva je uloga Stabilizacijskog fonda od 500 miliona KM, kada će početi kreditiranje na bazi garancija Garantnog fonda F BiH u iznosu od 100 miliona KM, kakav je položaj javnog korporativnog sektora – je li on problem ili doprinos rješavanju krize? Na snazi su mjere pasivnog otpora, a ne vidi se program aktivnih mjera, niti postoji potreban nivo transparentnosti i vodstva i integriteta i digniteta Vlade u upravljanju izlaskom iz krize.
Oporavak BiH, i pored velike ovisnosti od oporavka zemalja najvećih kupaca izvoznih roba i usluga BiH (Njemačka, Italija, Austrija, Hrvatska, Srbija, Slovenija i druge), ovisit će primarno od politika i mjera za izlazak iz ekonomske i socijalne krize.
Socijaldemokratska partija Bosne i Hercegovine smatra da u narednom periodu moramo računati sa paralelnim preklapanjem nekoliko faza krize u kojima je različita uloga poslovnog sektora i vladinih intervencija. Jedan dio ekonomije još je fazi preživljavanja udara krize, drugi je u stanju da pokrene otvaranje ekonomije, treći bi mogao pokrenuti oporavak, čak i rast. Vizija je da koncem 2021. godine FBiH izađe iz recesije i da tokom 2022. godine izađe iz depresije.
U tom smislu će zastupnici i delegati SDP BiH u oba doma Parlamenta FBiH uputiti već danas u hitnu parlamentarnu proceduru Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o ublažavanju ekonomskih posljedica krize COVID-19 u Federaciji Bosne i Hercegovini.
(Vijesti.ba)