Sarajevo 25.8 °C Srijeda 25.04.


16.12.2017. / 22:59h Intervjui - Muris Čičić za Vijesti.ba

Glas protiv akciza je glas protiv interesa građana BiH

Glas protiv akciza je glas protiv interesa građana BiH
Profesor na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu Muris Čičić u intervjuu za Vijesti.ba analizira usvojeni set zakona o akcizama i tvrdi da je on u interesu građana i same države BiH, ali i pojašnjava zašto su, prema njegovom mišljenju, besmisleni navodi o lančanom poskupljenju životnih namirnica zbog usvajanja ovog zakonskog rješenja.

VIJESTI.BA: Bura oko usvajanje seta zakona o akcizama u Parlamentu BiH ne jenjava. Šta usvajanje ovog zakonskog rješenja znači u praksi?

ČIČIĆ: Zakon donosi ogromne beneficije za građane BiH i za samu državu BiH. On će značiti konačnu realizaciju velikog investicionog zahvata javnih radova koji su nam vitalno potrebni. BiH godinama zaostaje u pogledu velikih investicija, jer upravo ovakav zakon nije mogao biti donesen, pa su velika sredstva koja su bila na raspolaganju kako od strane EU, tako i od strane Svjetske banke i Evropske banke, bila praktično zaleđena. 

Ovaj set zakona će obezbijediti zapošljavanje građevinskih kapaciteta, izgradnju Koridora 5C, ali i izgradnju mreža lokalnih auto-puteva. Kroz te procese biće obezbijeđena nova zapošljavanja, te industrijski zamah. U krajnjoj liniji, uticaće direktno na porast BDP-a, koji je neophodan za povećanje životnog standarda građana.  

VIJESTI.BA: Je li ovo ujedno i odgovor na pitanje kako će razvoj putne infrastrukture uticati na ekonomski razvoj BiH, kako to tvrde predstavnici međunarodne zajednice, te domaći zagovarači usvajanja akciza?

ČIČIĆ: Naravno. U prvom redu, zaposliće se građevinska operativa i to domaća, ne strana. Sada je vrlo važno da se ubrzaju administrativni procesi, javni pozivi i izbor najboljih izvođača, te da se raspišu tenderi i da se krene u izgradnju dionica koje već dugo čekamo, poput Počitelj, Počitelj - Buna, Mostar sjever - Mostar jug, tunel Prenj, ali i mreže lokalnih puteva, kao što su Lašva - Donji Vakuf, Neum - Stolac i slično. Ogromni su potencijali i konačno se to poglavlje otvara. Mislim da će naredne dvije godine značiti veoma značajan zamah investicionih ulaganja u BiH. 

VIJESTI.BA: U kojoj mjeri će izgradnja putne infrastrukture doprinijeti i boljem povezivanju BiH sa regijom, bržem protoku roba i slično?

ČIČIĆ: To je kao krvotok u organizmu. Izgrađena infrastruktura je bazična pretpostavka za obavljanje svega što se dešava i u privrednom i u privatnom smislu: manja potrošnja goriva, brži prevoz, povezivanje istoka, zapada, sjevera i juga... BiH je najvjerovatnije najlošija država Evrope kada je u pitanju mreža puteva i auto-puteva. Izgradnja putne infrastrukture veoma je važan faktor u privrednom razvoju BiH. 

Nakon izgradnje dolazimo do pitanja eksploatacije putne infrastrukture. Htjeli to priznati ili ne, BiH kao zemlja ima veliki broj automobila koji stvaraju veliki problem ukoliko nema dobro izgrađene putne infrastrukture.

VIJESTI.BA: U državnom parlamentu vođena je zučna rasprava o setu zakona o akcizama. Usvojen je sa 22 glasa za i 20 protiv. Kritičari ovog zakonskog rješenja, između ostalog, kažu da su akcize interes stranih banaka i domaće vlasti, da su štetne za građane BiH, te da će dovesti do lančanih poskupljenja. Sumnjaju takođe u transparentno i namjensko trošenje sredstava. Jesu li ove bojazni opravdane? 

ČIČIĆ: Među onima koji su bili protiv usvajanja akciza prepoznao sam nekoliko grupa. Prvo, postoje neobaviješteni i ljudi koji su potpali pod propagandu onih kojima usvajanje ovog zakona ne odgovara iz raznih razloga. Veliki broj ljudi svrstalo se na stranu protiv akciza, a u suštini su protiv vlastitog interesa. Ovo je zaista u veliikom interesu građana BiH. Nažalost, značajan postotak stanovništva BiH vjeruje da ova mjera nije dobra, zato što su ih pojedini političari ubijedili u to putem raznih lažnih vijesti, propagande i slično. 

Druga grupa kritičara su politikanti. U tu grupu spadaju oni političari koji jednostavno ne mogu da prihvate da će neka druga politička opcija izgraditi put. Nama, građanima BiH najvažnije je da put ili auto-put bude izgrađen. No, veliki broj političkih opcija je u slučaju akciza igrao jednu nefer ulogu samo da onaj drugi sebi ne bi prigrabio zasluge da je napravio auto-put. Onda je sve stalo iz politikantskih razloga.

Treću grupu čine neprijatelji BiH, koji su veoma snažni i koji su koristili tzv eksperte i tzv intelektualce, u želji da šire akciju straha. Pri tome se uvijek koristi teza o poskupljenjima. Neće biti poskupljenja. Kakva poskupljenja?! Putarine poskupljuju 0,15 feninga. Akcize ne idu na cijenu goriva, koja zavisi od svjetskih cijena nafte. Niko se ne buni kada cijena goriva  bude povećana za 0,20 feninga, kao što je to bio slučaj ove godine. Svi smo svjesni da se radi o svjetskom tržišnom kretanju, plaćamo gorivo i niko nije prestao da vozi.

VIJESTI.BA: Upravo je poskupljenje ono što obične građane najviše zanima. Dakle, znači li usvajanje akciza lančano poskupljenje osnovnih životnih namirnica?

ČIČIĆ: Ne da nema lančanog, nego nema nikakvog poskupljenja. To su besmislice, koje šire oni kojima nije u interesu da se BiH razvija. Ovih dana zaista slušamo niz besmislica. No, to nam govori o tome koliko je važno istrajati na pravom putu i koliko je važno prepoznati šta je dugoročni i kratkoročni interes ove države i njenih građana.

Stoga smatram da je dan usvajanja seta zakona o akcizama veliki dan u istoriji BiH. Nadam se da će za dvije ili tri godine, kada se konačno napravi 50 do 100 km auto-puteva, neki od onih koji su se protivili akcizama, ipak, shvatiti da su bili protiv vlastitog interesa.

Razgovarala: Nevena Ćosić

(Vijesti.ba)


Komentari - Ukupno 39

NAPOMENA - Portal Vijesti.ba zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznešena u komentarima nisu stavovi redakcije web portala Vijesti.ba!
Prikaži još