30.09.2017. / 00:33h Intervjui - Nešad Alikadić za Vijesti.ba

Pelješki most je neregularan projekat i narušava suverenitet BiH

Pelješki most je neregularan projekat i narušava suverenitet BiH
Arhitekta i ekspert za pomorski saobraćaj Nešad Alikadić u razgovoru za Vijesti.ba upozorava da je gradnja Pelješkog mosta od početka politički projekat.

Arhitekta i ekspert za pomorski saobraćaj Nešad Alikadić u razgovoru za Vijesti.ba upozorava da je gradnja Pelješkog mosta od početka politički projekat. 

Evropskoj komisiji lažno je predstavljeno da je BiH saglasna sa gradnjom mosta i da je postavila uslove za 55 metara njegove visine. Hrvatska je pitala samo nekoliko ljudi o tome kolika bi trebalo da bude visina mostra, ali zabilješka tih ljudi, te komisije nikada nije ovjerena u Vijeću ministara BiH. Prema tome, ona je neregularna. Stoga se cijeli projekat zasniva na neregularnom, nevalidnom i nevažećem dokumentu. To je prevara, naglašava on. 

VIJESTI.BA: Parlament BiH nema jedinstven stav o izgradnji Pelješkog mosta, budući da su u dva doma usvojene različite deklaracije. Kako tumačite činjenicu da BiH nema jedinstven stav spram ovog pitanja? 

ALIKADIĆ: Prije svega, kada je određena građevina nelegalna, neregularna i kada je cijeli proces neregularno izveden, nebitno je da li su protivnici tog projekta saglasni ili ne. Ne radi se o pozitivnoj, već o negativnoj saglasnosti. Kada je negativna stvar u pitanju, svako ima pravo da to prijavi i da se protivi neregularnosti i nelegalnosti građevine. 

U ovom slučaju, gradnjom Pelješkog mosta krši se nekoliko segmenata krši i međunarodno pravo i pravila prometa na tjesnacima i međunarodnim koridorima za pristup jedne države otvorenom moru. Prema tome, Pelješki most ne smije biti na toj poziciji.

VIJESTI.BA: Postoji li neko drugo rješenje osim mosta?

ALIKADIĆ: Može se sagraditi podvodni tunel, koji neće narušavati ulaz u tjesnac, niti ometati saobraćaj u bilo kojem smislu. Bilo kakav most remetio bi i vodeni i zračni promet, a bio bi i vizuelna prepreka. Takođe, može postojati trajektna veza na poziciji zamišljenog mosta, a može se graditi i cesta u zaleđju Neuma ili tunel u zaleđu Neuma. 

VIJESTI.BA: U kojoj mjeri je izgradnja mosta na Pelješcu ispolitizovano pitanje?

ALIKADIĆ: Od početka je to politički projekat. Evropskoj komisiji lažno je predstavljeno da je BiH saglasna sa gradnjom mosta i da je postavila uslove za 55 metara njegove visine.  Hrvatska je pitala samo nekoliko ljudi o tome kolika bi trebalo da bude visina mostra, ali zabilješka tih ljudi, te komisije nikada nije ovjerena u Vijeću ministara BiH. Prema tome, ona je neregularna. Stoga se cijeli projekat zasniva na neregularnom, nevalidnom i nevažećem dokumentu. To je prevara. 

VIJESTI.BA: Kako pojašnjavate činjenicu da je EU odobrila sredstva Hrvatskoj za realizaciju ovog projekta, iako ne postoji saglasnost BiH? Iz EU je poručeno da dvije države treba da postignu konsenzus o ovom pitanju.

ALIKADIĆ: Poruka Evropske komisije sadržavala je ključnu rečenicu: "Ključno je da se niko u BiH ne protivi izgradnji mosta". Pomenuli ste deklaraciju u Predstavničkom domu Parlamenta BiH. Nju je izglasalo 27 bh. parlamentaraca i jasno naveli da se protive gradnji mosta, što je dokaz da je određeni dio BiH protiv gradnje mosta. To treba uvažiti.

Osim toga, u pravilnicima o korištenju fondova Evropske komisije postoji pravilo da se oni ne smiju zloupotrebljavati kako bi se nekom nanijela šteta. Dakle, evropski fondovi se ne smiju koristiti da se BiH kao državi nanosi šteta. Evropska komisija sigurno je to primijetila i stoga je i zahtjev da se dvije države dogovore, a da se pri tome nikom u BiH ne protivi.

VIJESTI.BA: Može li BiH zaustaviti izgradnju pelješkog mosta?

ALIKADIĆ: Svakako da može. Svaki bh. parlamentarac ili grupa njih može ponovo Evropskoj komisiji uputiti dopis u kojem se navodi da je usvojena deklaracija koja se protivi izgradnji Pelješkog mosta i tražiti obustavu sredstava. Nakon toga, potrebno je zatražiti da dvije države razgovaraju o načinu povezivanja teritorija Hrvatske, koji ne bi smetao BiH. BiH se mora zaštititi od takve vrste građevinskog nasilja kojom bi joj se zatvorio jedini izlazni koridor do otvorenog mora. 

VIJESTI.BA: Imajući u vidu prethodno navedeno, kako pojašnjavate reakcije Hrvatske na ovaj problem? Na čemu premijer Planković temelji, čini se, čvrst stav da će Hrvatska graditi most i da BiH ne može zaustaviti ovaj projekat?

ALIKADIĆ: To je blefiranje. Ništa drugo. Potrebno je istrajati na tome da je Parlament BiH izglasao deklaraciju kojom se protivi izgradnji pelješkog mosta, kao i na odlukama Predsjedništva BiH iz 2007. i 2009. godine. Takođe, potrebno je sugerisati Evropskoj komisiji da se njeni fondovi ne koriste kako bi se naštetilo suverenitetu BiH i mogućnosti da se ona razvija kao pomorska država. Ako se jednoj državi naruši suverenitet, stanovnici te države će dugoročno ispaštati. 

VIJESTI.BA: Može li sudbinu Pelješkog mosta odrediti međunarodna arbitraža ili tužba koju bi BiH podnijela protiv Hrvatske?

ALIKADIĆ: Ni jedna ni druga opcija sada nisu bitne. Predsjedavajući Vijeća ministara BiH Denis Zvizdić uputio je pismo hrvatskom premijeru Andreju Plenkoviću, koji još nije odgovorio na to pismo. Prema Međunarodnoj konvenciji o pravu mora, kada dvije države primijete da su u sukobu, a radi se o sukobu interesa i suvereniteta, dužne su odmah pristupiti razgovorima da to razriješe. Zvizdić je pokazao inicijativu i pozvao na razgovor i rješavanje spora. Sada je loptica u Plenkovićevom dvorištu, koji treba odgovoriti na Zvizdićevo pismo, a ne ignorisati ga, te započeti razgovore o rješavanju ovog pitanja na način da suverenitet BiH i suverenitet Hrvatske ne budu ugroženi. 

Razgovarala: Nevena Ćosić

(Vijesti.ba)


Komentari - Ukupno 124

NAPOMENA - Portal Vijesti.ba zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznešena u komentarima nisu stavovi redakcije web portala Vijesti.ba!
Prikaži još