28.07.2017. / 22:36h Intervjui - Admir Čavalić za Vijesti.ba

RS u Transportnoj zajednici ne gubi pregovaračku moć, nadležnosti i autoritet

RS u Transportnoj zajednici ne gubi pregovaračku moć, nadležnosti i autoritet
Ekonomski analitičar Admir Čavalić u razgovoru za Vijesti.ba upozorava na ogromnu štetu koji će BiH pretrpjeti zbog nepristupanja Transportnoj zajednici. Tvrdi da je blokada pristupa je čisto politička, jer ne postoji ekonomsko uporište za takav potez.

Zaista gubimo mnogo nepristupanjem Transportnoj zajednici. Međutim, posebno mi žao što se to dešava zbog nepotrebnih političkih razloga. Stoga, ne treba i ne smije biti bilo kakvog opravdanja za to, ističe Čavalić. 
 
VIJESTI.BA: Kako komentarišete činjenicu da je BiH jedina država Zapadnog Balkana koja nije pristupila Transportnoj zajednici, zbog uslova koje je postavila RS?
 
ČAVALIĆ: Riječ je čisto o političkoj blokadi, prije svega, predstavnika iz RS i mislim da nema nikakvog ekonomskog uporišta ako govorimo o istome. Transportna zajednica predstavlja dio širih, regionalnih, pa nakon toga i EU integracija, a cilj je jačanje domaće infrastrukture, prije svega, putne infrastrukture, ali i nekih drugih projekata iz ove oblasti. Shodno navedenom, zaista gubimo mnogo nepristupanjem Transportnoj zajednici. Međutim, posebno mi žao što se to dešava zbog nepotrebnih političkih razloga. Stoga, ne treba i ne smije biti bilo kakvog opravdanja za to. 
 
Ako pratite indekse konkurentnosti, vidjećete da zemlje regiona brzo napreduju, a to znači da se generalno povećava opšta stopa konkurentnosti regionu. BiH zaista nema luksuza niti vremena da odlaže neminovno, a to je dalja integracija, priključivanje u regionalizaciju, a zatim i u EU integraciju. 
 
VIJESTI.BA: Uslov RS je da Vijeće ministara BiH prihvati rotaciju ministara u Sekretarijatu Transportne zajednice. To je stvar unutrašnje organizacije u BiH, no RS insistira na tome. Kolika je šteta da se pristupanje Transportnoj zajednici blokira zbog proceduralnih razloga? 
 
ČAVALIĆ: Štete je velika za BiH, ali naročito za samu RS, koja infrastrukturno zaostaje za samom FBiH. Dobro ste kazali da je riječ o proceduralnom pitanju, koje suštinski ne mijenja previše, odnosno ne uvećava niti umanjuje, pregovaračku moć RS. Dakle, ne radi se o nekom krucijalnom pitanju gdje treba dokazivati nadležnosti i autoritet entiteta.
 
Ovo je zaista pitanje koje treba da se rješava na državnom nivou. Ono ne donosi neke posebne političke poene političarima iz FBiH u smislu da jačaju državnost BiH, niti narušava samu opstojnost RS. Bukvalno se radi o klasičnoj proceduri, koja nas kratkoročno košta nekoliko desetina miliona investicija koje je obećala EU. 
 
VIJESTI.BA: Evropski komesar Hahn u pismu bh. vlastima naveo je da je odsustvo potpisa BiH na Ugovor o pristupanju Transportnoj zajednici veoma  obeshrabrujući pokazatelj opredijeljenosti ove zemlje evropskoj perspektivi. Dakle, ugrožen je evropski put. 
 
ČAVALIĆ: Apsolutno se ugrožava evropski put. To je sramotno, jer sve relevantne ankete pokazuju da većina građana BiH želi EU. S druge strane, ako posmatrate našu ekonomiju, posljednje četiri godine ona postaje izuzetno intenzivno zavisna od dešavanja u EU, odnosno direktno zavisi od ekonomskih kretanja u EU. To znači da se sve više neminovno ekonomski približavamo. 
 
Pitanje je zašto politički blokirati neki proces koji se već dešava. Ne znam zašto raditi takve stvari. U konačnici, ubijeđen sam da će RS kroz nekoliko mjeseci pristati na navedeno. To će značiti da zbog bh. politike gubimo samo na vremenu. Interesantno je da je većina projekata koji su planirani barem u prvoj fazi, odnose se na BiH. Neki su u Srbiji, ali se većina njih odnosi na BiH i poboljšavanje domaće infrastrukture. 
 
VIJESTI.BA: Komesar Hahn je upozorio na to da BiH ima rok do septembra da prihvati ovaj dokument. U suprotnom novac za projekte u BiH biće preusmjeren drugim državama. 
 
ČAVALIĆ: Upravo tako će se i desiti. Zato će najviše štete snositi građani i privreda BiH. Prije svega, opozicija u RS i privreda bi trebalo intenzivno da lobiraju da se ovo pitanje riješi. S druge strane, ne bih bio toliko pesimističan kada govorimo o EU. Znalo se i ranije dešavati da su se neki rokovi probijali i  septembar ne mora da se uzima kao krajnje ozbiljna prijetnja. Međutim, nama ne trebaju prijetnje jer znamo da se ovo pitanje treba pod hitno riješiti.
 
VIJESTI.BA: Imajući u vidu sve na šta ste upozorili, očekujete li da će BiH u konačnici pristupiti Transportnoj zajednici? 
 

ČAVALIĆ: Ako bismo koristili elemente ekonomske analize, možemo kazati da RS u ovom trenutku zaista ima suštinske ekonomske probleme, naročito zbog neusvajanja zakona o akcizama, a onda i zbog toga što se koči tranša MMF-a. To zaista ugrožava ekonomsku stabilnost FBiH, ali prije svega RS koja ima izuzetno velikih i dugoročnih problema kada je riječ o zaduženosti, unutrašnjem i vanjskom dugu. 
 
U tom smislu, RS možda ima političku, ali nema ekonomsku pregovaračku moć da može i treba diktirati uslove. Mislim da će sama ekonomska realnost RS diktirati da ona prihvati neke stvari, pa čak i po cijenu gubitka kvazinadležnosti. Političari u RS nemaju luksuz da se igraju sa ekonomijom, jer svi realni pokazatelji govore da FBiH duplo brže napreduje, ima bolji ekonomski rast, čak kantoni samostalno postaju jači u odnosu na RS. 
 
Razgovarala: Nevena Ćosić
 
(Vijesti.ba)